22 mars 2015

Dag 81 (#022/#blogg100) - Ett besök i Finland

Fick kliva upp tidigare än vad jag hade velat för att skjutsa Vincent till träning, sen blev det så att jag och Herman bestämde oss för att åka till Ikea i Haparanda. Planen var att slänga i mig några mackor så jag skulle stå mig några timmar men mitt glutenfria bröd var mögligt, fick nöj mig med några knäckebröd.

Ute snöade och låste det rätt rejält men i bilen hade vi det varmt och skönt, lyssnade på musik och samtalade. Såg några lämpliga fotomotiv längst vägen med i det vädret var jag inte sugen att kliva ur.

Framme i Haparanda började vi med Fjällräven Outlet/Naturkompaniet. De hade inne vinröda Kånken Laptop 17" och efter ett samtal hem till Vincent så insåg jag att det är en sådan han har inte en Big. Så då blev det en sådan (fast den skär sig mot min fina röda jacka, hmm måste kanske köpa en matchande ;-) ) och en Photo Insert-sats så kameraprylarna ligger bra samt en bröstrem, bra att ha om ryggan blir tung.

Köpte även en Fjällräven Pocket, en liten en axelremsväska i ockragult G-1000 tyg. Så fin och perfekt att ha med till SF när jag åker dit, den lilla väska jag hade senast har gått sönder. Köpte även en bok om att vandra Via de la Plata. Drömma kan man alltid få göra.

Provade även en brun stickad ullklänning från Re-Cover (en Luleådesigner) jag drägglat över sen i höstas, nu var den nedsatt i pris, men den fanns bara i small och XL, provade en small och idag när jag har min "smaldag" (den dagen i menscykeln jag absolut inte skall köpa kläder) så satt den ganska så perfekt. Men jag vet att redan i morgon har kroppen bestämt sig för att vatten är en bra grej att samla på sig så nej jag köpte den inte. Hade den funnits i M så kanske. Jag menar vem säger nej till en långärmad klänning med tumhål. Den är så sjukt fin.

Sen drog vi över till Rajala i Torneå och strosade i affärer en stund, köpte kläder till Herman på H&M, tänkte inte på att jag var i Finland (kasssörskan pratade ju svenska) och tog fram mitt H&M-kort men nej i Finland får man ingen bonus på H&M. Hepp. Gick in på en mataffär och köpte mig finsk senap, det kan jag sakna i butikerna här ibland. Turun sinappia min barndoms senap.

Sen blev det Ikea, vi kom därifrån med en hurts och skrivbordslampor samt sänglampa till Herman, GU-10-lampor till köksarmaturen och några andra ställen i huset, handdukar, badlakan, klädroller och påklämmor samt tvättkorgar. Vi glömde torkställning till underkläder. Kom på när vi kom till kassan men orkade inte gå tillbaka. Vi hade stannat till på restaurangen i mitten och Herman åt en schnitzel som han tyckte var helt ok, det enda gluten- och laktosfria de hade var kycklingfilé med pommes och bearnaisesås (kall jag gillar inte den kall). Det var inte gott alls, åt inte upp.

När vi kom ut från Ikea var det halv snöstorm ute och det var svårt att manövrera vagnen bort till bilen men med samlade krafter fick vi in sakerna i bilen innan de blev allt för blöta.

Jag kom på att jag behövde ta ett foto även idag så jag tog en ny sväng in i Finland, knäppte dagens bild på en av kyrkorna i Torneå, den är från 1688. Kunde bara stå på musen och fota men det blev så nära och deras kyrktorn är så högt. Fick använda vidvinkelobjektivet (Samyang 14 mm) och då blev allt annat skevt, fick klippa bort ett klocktorn bredvid som såg ut som det var på väg att välta. I det som blev kvar är gravstenarna och korsen skeva. Svårt det där tycker jag. Kanske skulle jag ha tagit den stående med mitt 19 mm istället, lätt att vara efterklok. Det blåste och snöade som attan och jag frös och var inte säker på att det var helt ok att stå på den gamla stenmuren så jag stressade lite. Herman satt dessutom i bilen och väntade. Men nu vet jag till nästa gång att tänka mig för.

Det slutade snöa när vi åkte hem och vi åkte istället mot en fantastisk vacker solnedgång som jag inte fick tillåtelse att stanna och fota. Så vi njöt av att titta bara. Väl hemma åkte vi på ICA och handlade och jag lagade mat här hemma. Medan maten stod på spisen fixade jag bilden ovan. och provpackade väskan. Grejerna ryms bra plus en jacka och jag bord även få med en liten matlåda. I morgon får jag klura på hur jag skall få med stativet, när jag lånade Vincents väska hängde jag det bara i axelremmen, nackdelen är att huvudet då skaver på jackan. Vilket påminner mig om att jag måste beställa den där skruven som trillade bort för ett tag sedan just för att den hängde så.

Sen efter middagen bytte jag om och gick ut och gick, nöjde mig även idag med att bara gå en timme, 6,48 km blev det men trots den korta sträckan så stänger jag veckan på 8,12 mil så jag är nöjd. Började må illa och skyndade på stegen hem. Nu skall jag ta en kopp te innan jag lägger mig med min nya bok.



Inga kommentarer: