05 januari 2016

Dag 5 - Kallt och menlöst, vissa dagar alltså...

Idag klev jag faktiskt upp när klockan ringde kl 9 för att 20 minuter senare krypa ner i sängen igen. Henrik gick upp för att gå på toa och han brukar sitta där inne en evighet på morgonen så jag sa, säg till mig när du kommer tillbaka. Bara därför var han borta max 5 minuter. Jag han ju inte ens gotta ner mig i sängvärmen. Surfade lite på telefonen medan han fixade frukost och släpade mig sen upp igen. Så galet trött.

Ute såg det fint ut, ville verkligen gå ut medan solen gick upp men orken fanns bara inte. Klockan han bli 11:48 innan jag var utanför dörren, hade även idag fastnat i att diskutera tekniken för avfotografering av idkort, inte bara jag som undrar och ställt frågor.

Den vackra persikofärgade himlen var borta, nu var det bara blekblått och trist. Bestämde mig för att gå bort till hängbron minst. En mil skulle jag väl klara av påbyltad i kylan. Kände mig fasligt stel idag. Haft otrolig värk i lederna senaste dagarna och dessutom bara påbyltad (min plan om snabb promenad med tunnare klädsel idag stoppades av vind, att kameran var med och de där jäkla lederna). Hoppas på mer tur i morgon.

Vid hängbron var det aptrist, grått så jag vände om och gick mot Sävast istället. Så fort det var slut på helt öppet vatten valde jag att gå ner till älven och följa den på isen så nära strandkanten det gick. Fick syn på lite djurspår och tog en bild.
Isen är tjock vid strandkanten men man får ändå vara försiktig. Träffade på lite öppet vatten och stannade för att fota. Lite trassligt med en massa grenar i vägen.

Det blev kallt att stå stilla så jag fortsatte en bit. Nu började solen gå ner igen och himlen fick åter lite färg. Jag vet att motljusbilder är världens kliché men just nu hittade jag inte något annat att fota så jag roade mig lite med mina filter och längre exponeringstider.
Men jösses vad kallt det var att stå där på isen i blåsten, både händer och fötter blev iskalla. Dessutom blev var enda bild helt menlös och kass så jag gav tillslut upp Fortsatte på isen och gick Bodån upp till cykelvägen där jag valde att följa den hemåt. Vek av in mot stan, ville värma upp mig med en kopp te. Men hade glömt bort att det var afton idag och allt stängde tidigt. Kom in på Opalen precis innan stängning så det blev till att köpa fika med mig hem och knata hemåt. Kom hem efter 20,58 km. Stelfrusen.
Värmde upp mig hemma innan jag beställde mat från Arctic thai & grill och åkte och hämtade. Vi åt och sen hamnade jag framför datorn och försökte få någon ordning på fotona.

Försökte rädda några bilder och fixade till de här ovan (inte nöjd med någon av dem men den med de tre pölarna får vara dagens bild) och vips är klockan snart 22 och mina ögon går i kors.

Eftersom jag skall ha ett tagens foto varje dag så får jag ju välja en som är minst dålig fast den är inte bra den heller. Vissa dagar funkar inget. Skärpan är kass, exponeringen blev dålig, motivet inte roligt alls osv... Borde kanske gått närmare någon av öppningarna istället men vågade inte. Nå ja nya tag i morgon, man kan inte lyckas jämt. Nu har det varit 2 dåliga dagar på raken så nu får jag skärpa mig. Åter till röda saker kanske :-) Ser lite grönstick i bilderna med filter idag oxå. Gah måste ta de där testbilderna. Testa att ha filtret på olika avstånd från objektivet också så det inte beror på vinkel och annat.

Skall gå och lägga mig i sängen med en kopp te och en fototidning och sova senast 22:30 tror jag. Måste vända tillbaka dygnet, skall ju jobba på torsdag.

Inga kommentarer: