07 januari 2016

Dag 7 - Jobb, köld och tomt album

Jaha då var det tillbaka till gruvan igen. När väckarklockan ringde så var jag redan halvvaken eftersom Henrik kliver upp tidigare än mig och lyckades väcka mig. Somnade inte om som jag brukar. Ute var det kolsvart. En snabb dusch vilket kändes dumt då jag nu skulle ha blött hår i bilen som stod ute i -30 och jag saknar kupévärmaruttag (måste lämna in bilen för att få det lagat).

Packade in mig i rejält med kläder och satte mig i bilen, den var seg men den startade (hade laddat upp batteriet ordentligt under natten). Haft motorvärmaren igång så att den skulle må lite bättre i alla fall. Körde till jobbet utan några problem och där pillade jag med några småsaker. Kom inte riktigt igång som jag hade hoppats. Blev mycket snack nu när vi alla är tillbaka. Massa små avstämningar i en drös projekt dessutom. Min plan var att ta med lunchlåda idag och ta en promenad på lunchen men när jag skulle ta köttbllar från frysen och lägga tillsammans med palsternackan och ostsåsen så hade de alla fryst ihop till en enda stor klump där i glasslådan. Blev lunch på Solsidan med 2 kollegor istället och en tur till Apoteket för glycerol istället.

Blev inget fotande på dagen och sen när jag körde hem var det kolsvart igen, hämtade Vincent och en av hans kompisar i Sävast och körde hemåt. Lämnade av kompisen. Vi såg ljuspelare från alla lyktor även från billysen på vägen från Sävast. Hade sett det på andra sidan sjön lite svagt i morse också så när jag kom hem tittade jag ut. Och jovisst såg man de nu oxå. de kanske skulle kunna fastna på bild. Ställde ut kameran och knäppte en bild så här har ni dagens bild för någon mer blev ej tagen. Tänkte ta om denna bild med mitt 30 mm objektiv istället för att komma närmare pelarna men då hade molen drivit in bakom och det såg inte alls lika bra ut. Läste en artikel om ljuspelarna i Aftonbladet idag. Här uppe har vi vertikalpelare som är en form av halo rätt ofta på vintern så jag tänker inte så mycket på dem, coolast är det när det blir så från solen. Men i Stockholm kanske de inte är så vanliga så de blir mystiska när de väl inträffar.
Lagade middag och vips var klockan över 19 och ute visade nu min väderapp -32. Nä jag skippar nog det där med promenad idag. Istället blandade jag såpbubbelmix och försökte blåsa några. Den här skall oxå gotta till sig några timmar så det gick inte så bra ännu. Den gamla hade jag hällt ut på morgonen, nu funkade den nämligen inte alls. Jag och Herman tog med oss det ut i kylan på yttertrappen och försökte blåsa där när det inte hade gått att blåsa ut genom vardagsrumsfönstret, de blåste nämligen bara in igen. Det gick sådär. Vi lyckades få en blåsa som inte sprack när den landade på marken men den hamnade på ett omöjligt ställe för foto. Vi får testa igen någon annan dag när det inte tokblåser. Det sägs att det inte blåser när det är kallt men jag vet i fan det jag. Här har det då blåst idag. Kallare än kallast.

Gick igenom lite meddelanden på caminoforumet och såg att jag fått några kommentarer som krävde svar. Skulle länka till mitt album med bilder från min camino i Portugal i somras och till min stora förskräckelse upptäckte jag att det album som låg på G+ bara innehåll 1 bild. Något måste ha gått fel i uppladdningen tänkte jag och sa till barnen att nu skall jag ladda upp en massa bilder. Gör det du sa de och jag öppnade mina Portugalfoton i Lightroom för att upptäcka att jag hade rensat men inte redigerat något annat än de bilder som var utsedda att vara dagens bild under de dagar jag var borta. Det betydde att det fanns 19 redigerade av 346 bilder. Tjoho! Det var bara att sätta igång. Passade även på att göra en till rensning och efter några timmar är jag snart klar. Det var trevligt att gå igenom bilderna för minnets skull och jag var glad att se att jag i alla fall kommit ihåg att synka med GPS-loggen så alla bilder skall vara på rätt plats. Någonstans i mitt bakhuvud ringer dock en klocka om tidssynkfel så jag måste kolla upp det innan jag laddar upp alla bilder. Men det får nog bli i morgon för jag hinner inte klart alla idag. Har ca 60 bilder kvar och måste gå och sova.


Inga kommentarer: