06 januari 2016

Dag 6 - Spruckna bubblor

Somnade kl 22.30 eller något sådant igår (iförd underställ för jag frös fortfarande) och hade ställt väckaren på 08:45. Vaknade strax efter 3 på natten när Henrik behagade komma och lägga sig. Sen dröjde det en evighet innan jag somnade om :-( Sen vaknade jag innan klockan ringde men hade ingen lust att kliva ur sängvärmen så när den väl ringde var jag i djupsömn igen. Suck. Men lyckades faktiskt släpa mig ur sängen kl 9. Eftersom jag hade glömt att handla igår så fick det ju bli idag på morgonen istället. Annars hade det inte blivit någon frukost. Så det var bara att dra på sin tjocka kläder och gå ut i -24. Tur butiken är nära.

Handlade mat till oss och ett paket tvättmedel till tiggerskan vilket hon behövde. Hon gav mig en liten uppdatering om barnen. Dottern skall gå i skola nu och sonen är kvar i hemlandet men längtar tillbaka hit. De små mår bra men längtar efter mamma och vill ha saker de inte har råd med. Måste vara jobbigt att höra.

När jag gick hem tog jag en bild i repris. Mest för att jag gillar hur något så vardagligt kan var så snyggt i motljus. För en gångs skulle har jag inte gjort annat än beskära bilden och stoppat dit mitt namn. Förra gången var det 16 januari och kväll samt närmare och mörkare.
När jag gick upp på uppfarten fångade en av de vissna hansarosorna mitt intresse. Men visst var den ena vissna rosen lite röd? Gick in och hämtade mitt stativ för det hade inte fått följa med till ICA. Tog några bilder och blev väldigt nöjd med en av dem. Lade dock ihop tre exponeringar till en för dagens bild även om det enda som skiljde sig mot den enskilda exponeringen i slutändan blev ljuset på det översta bladet.
Väl inne igen åt jag frukost och läste en ny bok, "Den glömda rosenträdgården" av Marita Conlon-McKenna (plotten känns lite väl mycket Kate Morton "Den glömda trädgården, ung änka är i sorg och måste glömma, fixar allt med hjälp av en trädgård som ingen tagit hand om på år. Har dock bara läst så långt som till det att hon hittar några rosenbuskar i skräpavdelningen av trädgården så liknelsen kanske slutar där.) Insåg att jag läst för lite i julledigheten, förvisso lyssnat på en hel rad med ljudböcker dock. Fixade till bilden och kände mig riktigt nöjd idag. Se där röda saker verkar vara the shit :-) Får hitta lite nypon i morgon eller så. Nä just det i morgon skall jag ju jobba, åker till jobbet innan solen gått upp och hem när den gått ner. Dessutom säger väderprognosen -34 grader. Vad sjutton skall jag fota då. Gah....

Igår hade jag velat fota frusna såpbubblor men hade inte grejer hemma, hittade inte ens ståltråd så efter maten packade jag på mig kläderna igen och gick bort till Dollarstore som hade öppet idag, de har ju lite av varje så jag tänkte att de kanske hade antingen ståltråd eller färdig såpbubbleblandning med verktyg. Men icke, de hade varken det ena eller det andra. Såg att de hade diskmedel (Spar) och såpa för en 10:a förpackningen. Nå ja 20 spänn kan jag väl offra och se om det fungerar. Alla recept säger nämligen Yes är folk helt hjärntvättade av reklamen eller är de bara så att Yes är bäst? De flesta recept innehåller även glycerol men det tänkte jag inte på när jag var på stan så jag glömde slinka in på apoteket. Så jobbigt när vissa grejer bara säljs på apoteket. Däremot slank jag in på bokhandeln och fastnade för boken Luleälven: Möten i norr. Köpte den för att inspireras både av fotona men även av möjligheten till upptäckter i naturen i mitt närområde. Såg att de skall hållas en föreläsning kring boken den 4 februari i Luleå (den infon borde de ha i bokhandeln), den skall jag försöka gå på. Fotografen Mikael Svensson har jag följt på G+ i många år och beundrar hans bilder. Beställde faktiskt en bok på nätet sen när jag kom hem också den skriven av en G+:are. Detta kom sig av att jag skrev om mitt bokinköp på G+ och Gustaf då svarade "Ni kan även stödja en lokal G+are via boken Inspiration & Passion som finns på webshop.gustafjansson.se (15% rabatt till imån) där jag bland annat intervjuat +Mikael Svensson​ ;)" Så jag blev med 2 böcker.
Kom hem efter en promenad på  6,47 km, lite lite men jag har fortfarande ledvärk och den blir inte bättre av kylan. Hittade sirap i skafferiet längst in, utgången men det kan väl inte spela någon roll när den skall användas till såpbubblor. Hittade små snuttar ståltråd efter lite letande. Blandade enligt ett recept på nätet men läste sen att den skall stå minst en dag. Suck! Bara att vänta då, provade givetvis men de spricker bara (en lyckades flyga iväg). Kanske kanske funkar blandningen i morgon och jag kan ta ett foto i mörkret på fönsterblecket hemma i morgon med lite tur. När jag googlade lite så ramlade jag över den spännande faktan att Yes! inte introducerades i Norge förrän 2012 så då googlade jag fram norska recept på såpbubblor, de borde ju då stämma bra för andra märken kanske som då inte är Yes men recepten verkar likvärdiga.

När klockan var 15:16 så var jag toktrött, tittade ut och det var kolsvart, trodde det var sent innan jag kollade på klockan. Suck, mörkret kan verkligen vara jobbigt vissa dagar och denna kyla. Var ut för en timme sedan och stoppade i lite sladdar i bilen och höll på att frysa händerna av mig utan vantar. -28 är det tydligen nu och i morgon skall det som sagt bli ännu kallare. Nu börjar den period på året där jag vill gå i ide och komma fram någon gång i mars.

Nu vill tydligen barnen ha middag (lövskuren kotlett fylld med västerbottensost och en sås på samma ost, pasta och palsternacka) så jag får väl fixa det, sen skall jag knåpa på en ansökan som verkar intressant. Får se om jag skickar in eller inte.

Hoppas få lite tid att spela sällskapsspel med familjen också och är lite sugen på att baka något. Men vi får väl se vad jag hinner med. Måste sova tidigt idag.

Förövrigt förundras jag över DSB:s totala ovilja att svara på en enkel fråga, om deras idfotoapp är den app som finns i store eller om det är en egen version av den. De svarar hela tiden bara att deras server är säker och inte nåbar från internet (längre). De verkar ha tänkt till en del, geofencing som sägs radera appen om telefonen tas ut ur området, bara den appen i mobilen, ingen blåtand eller wifi påslaget och heller ingen möjlighet till SMS och telefoni, verkar vara ett VPN mot databasen mm. Fredrik Bergljung @barbiche har gjort en genomgång av den app som finns på Google Play och man kan väl säga att han pekar ut några grejer de borde tänkt på. Då är man ju nyfiken på om det är den appen som används eller inte. Men inte svarar då på den frågan utan de svarar på helt andra grejer (som inte frågats efter) så det lär man väl inte få svar på. Att ställa en massa frågor till dem har dock gett mig en massa bra grejer till våra egna lösningar och till diskussioner med kunder som hanterar känsliga uppgifter.

Vidare förundras jag över hur välden är funtad, efter det stora överfallet på kvinnor i Tyskland på nyår så går nu Colognes borgmästare ut och förklarar att vi kvinnor måste ha en uppförandekod när vi är ute. Say what! Hon menar att vi skall:
  • hålla en armslängd avstånd från främlingar
  • hålla oss till vår egen grupp
  • be de som är i närheten om hjälp och vittna om något händer
  • informera polisen om vi blivit utsatta
Hon varnar även unga kvinnor för faran med ställen med mycket alkohol (drunken events). Man lägger alltså ansvaret att inte bli antastad, rånad och våldtagen på kvinnorna? Det är vi som skall hålla avstånd, vi som inte skall få gå ut ensamma osv... Suck. Visst hon säger också att de skall informera grupperna av flyktingar (och andra kända bråkstakar) att ett glädjefullt uttryck vid exempelvis festivaler inte är en invit till tafsande men det är en skam att man åter igen väljer att först och främst prata om "code of conduct" för kvinnorna inte ett flerpunktsprogram för männen som betett sig som svin eller förresten alla män, eftersom alla kvinnor skall bete sig på ett visst sätt.

Inga kommentarer: