11 oktober 2008

Vampyrer, vampyrer och fler vampyrer

Idag har SVT 2 vampyrtema och jag njuter framför TV:n. Ser just nu Blod på vita duken och får en massa filmtips jag måste kolla upp. Får se om jag kan googla fram en lista på filmerna de nämnet. De flesta nya har jag sett men ex. gamla klassiker som Hammers vampyrfilmer är nog osedda. Får se om min skräckfilmsparter är intresserad av att se dem. Mmm kläderna i Van Helsing och Underworld får mig att dräggla lite, nä nu ljuger jag jag drägglar massor :-)

Nu blir det en gammal klassiker Nosferatu (dock besvärlig då den är på tyska, jag måste läsa hela tiden) och sen samma berättelse i annan tappning Bram Stokers Dracula.

Lördagskvällen i SVT2 ägnas åt vampyrer. Kvällen inleds med en österrikisk dokumentär, "Vampyrskräckens offer". Därefter följer den amerikanska dokumentären "Blod på vita duken" om vampyrfilmens historia. Kvällens första långfilm är den tyska "Nosferatu" från 1979 och som avslutning visas "Bram Stokers Dracula" från 1992.

Vampyrskräckens offer
SVT2 lördag 11 oktober kl 20.00

Blod på vita duken
SVT2 lördag 11 oktober kl 21.05

Nosferatu
SVT2 lördag 11 oktober kl 22.05

Bram Stokers Dracula
SVT2 lördag 11 oktober kl 00.00 02.05


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: