Nu har Google laserat sina intressebaserade annonser (AOL och Yahoo använder redan samma system). En cookie placeras hos dig. När du besöker webbplatser som innehåller Googleannonser som medverkar i detta system (de gör alla som inte har valt bort det) så fylls din cookie på med information om vilka sorters webbplatser du besöker. Det finns ca 30 intressekategorier. Du kan även själv gå in och redigera kategorierna eller välja bort att inte delta.
Annonserna som visas med Google AdSense kommer sen vara mer anpassade efter dina intresseområden. Såvida du bara surfar på webbplatser som speglar dina intressen. Även vad du tittar på för videos på YouTube kommer att fylla på dina intressen.
Jag har valt att på Pärlplatsen avstå från att deltaga i de intressebaserade annonserna. Det betyder att annonserna som visas även i fortsättningen kommer vara baserade på innehållet på sidan. Besöken på Pärlplatsen registreras inte heller som intresseområde. Detta för att mina besökare vill bara ha annonser som handlar om det Pärlplatsen handlar om när de är där. De vill inte ha en massa annat, det går de till andra ställen för.
Så om du har ett AdSense-konto och en webbplats, fundera på om du skall vara med i de intressebassrade annonserna eller om dina besökare förväntar sig innehållsbaserade annonser istället.
Funderar du på hur du skall stänga av att bli spårad på detta sätt kan du ex. läsa i NyTeknik. Även om du fått cookien aktiveras den tydligen inte förren du klickar på en första annons. Så nu skall jag ta och klicka på en annons så jag får se vad Google tycker att jag har för intressen :-)
Vad tycker du, är det ett hot mot din integritet? Med tanke på hur många som gormade om hur hemskt det var av ICA att lagra undan vad man handlade för att rikta erbjudanden så borde det väl bli liknande storm nu. ICAs data är relativt skyddat, din dator är mer troligt mindre säker.
Läs även andra bloggares åsikter om Google, AdSense, intressebaserade annonser, opt-out
Och där stod ...
14 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar