18 mars 2009

Konverti konverta konvertera-ra...

Igår lyckades jag med konststycket att rippa 16 ljudboksskivor till .mwa istället för mp3. Så jag fick låta datorn stå och konvertera filerna till mp3 hela natten. Nu håller jag på att konvertera från mp3 till m4b så jag kan ha boken som ljudbok i iTouchen. Vilken procedur. Varje katalog motsvarar en cd och varje katalog tar 5 minuter.

Men första cd:n är klar så nu kan jag börja lyssna på Peter Robinsons Kall som graven. Har aldrig läst eller hört någon av honom tidigare. Har heller aldrig lyssnat på Tomas Bolme som uppläsare förut.

Jag återupprepar min begäran från häromdagen, snälla skicka med en engångskod eller nåt så man slipper sitta och rippa och konvertera. Ge mig möjlighet att ladda ner filerna i alla fall en gång.

För jag är såld på ljudböcker för tillfället, motionen går lätt, tom städning blir nästan roligt med en bra bok i lurarna. Men det känns oerhört traggligt att behöva lägga timmar på att få ner boken i spelaren. Bonnier har en liten hjälp-pdf om hur man får in deras ljudböcker i sin iPod men de gör så att man lägger till det som musik och det vill man inte ha. Man vill ju kunna stanna mitt i en fil, fortsätta där man var bläddra i kapitlen mm. Plus att jag vill ha ljudböcker under den funktionen inte bland musiken.

Uppdatring:Rolf säger att det går att ställa in i iTunes per spår att den skall komma ihåg var man befinner sig "Remenber playback position" det löser ju i alla fall problemet att inte kunna stanna mitt i ett kapitel, stänga av och sen fortsätta där man var. Däremot hamnar böckerna fortfarande bland musiken. Jag antar att valet "Skip while shuffling" gör att filen inte hamnar mitt i en shuffle men om man börjar på låt 1 och sen spelar sig igenom hela innehållet kommer de då med?

Uppdatering 2:Nu när jag äntligen är klar har jag fått lära mig att man kan flytta MP3:or till Audiobooks direkt:
  1. Lägg till dina MP3-filer till ditt iTunes-bibliotek.
  2. Markera filerna som du vill lägga in under Audiobooks, tryck Ctrl + I (eller högerklicka på filerna, och välj “Get info”), för att få upp informations-rutan. Acceptera eventuell varningsdialog om att du redigerar information om flera filer samtidigt.
  3. Öppna fliken “Option”, och välj alternativet “Audiobook” under rubriken “Media Kind”.
Kunde ingen kläckt ur sig det igår, trodde Bloggy var fullt av iPhonenördar ;-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det går att markera dina ljudboksfiler i Itunes och ändra deras katerogi till ljudböcker.

Sen vet jag inte hur din iphone funkar.
Men min ipod fungerar så att jag kan välja vad som ska visas direkt och jag hade först glömt att markera för ljudböcker och då såntes dom inte.

MVH
zzeezz

Béatrice Karjalainen sa...

Jag uppgraderade min iTunes idag. Den varit oanvänd en evighet. Den funktionen fanns inte i gamla iTunes så därför kikade jag inte efter den nu heller. Men nu vet jag. Tackar.