06 mars 2009

Länka till konkurrenten?

Tidningen Dagen.se började med tjänsten Aitellu NewsMatcher igår vilket innebär att de skickar sina läsare vidare till andra medier som berättar om samma nyhet. Man kan läsa följande i deras egen artikel:
- Vi kommer aldrig att kunna ha den bästa bevakningen på allt, men vi vill se till att läsaren får den. Så i samband med artikeln erbjuder vi länkar till vad andra medier skrivit om samma ämne, säger Emanuel Karlsten.
Det blev en succé, Dagen.se slog besöksrekord igår och Aitellu verkar ha fått nya kunder. Kul. Grattis Dagen.se, hoppas att klickkavalkaden fortsätter. Även Metro använder denna tjänst. Jag tycker det är en bra service, det blir som Knuff redan inne i artikeln, man får både blogg och nyhetsartikellänkar för att läsa mer, andra vinklingar mm.

Idag var jag in på Pricerunner.se för att kolla priset på en film jag är sugen på och skrattade när jag såg deras Googleannonser längst ner. De verkar uppenbarligen ha inspirerats av Dagen och väljer att inte ta bort konkurrenternas annonser. Första länken var till allapriser.se. Frågan är om det funkar lika bra som för Dagen.se :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Tack för tipset, det måste vi ta en titt på. Tror inte någon av oss här på Pricerunner känner till den sajten.

MVH
Stefan, Pricerunner

Béatrice Karjalainen sa...

Ett tips är att bevaka Googleannonserna och blocka oönskade annonsställen. Så gör jag på Pärlplatsen. Mina medlemmar är också duktiga på att tipsa om "fel" annonser.

Anonym sa...

Tackar Bea!
Vi har bett Google blocka allapriser.se från våra annonser. Vi har en block-lista, men de har visst smugit under radarn tills nu... ;-)

Béatrice Karjalainen sa...

@Marcos Vilken tur att jag såg dem då, tyckte mest det var lite kul med tanke på att hurrande av Dagen.se.