24 oktober 2015

Dag 297 - En tur ut på Granön

Henrik hade inte kommit hem när jag lade mig och var inte i sängen när jag vaknade mitt i natten. Kollade på mobilen, inget meddelande från honom. Skumt. Men lyckades somna om.

Hade skumma drömmar som började med att jag klev ombord på ett flygplan men plötsligt var det en båt för att sedan lika plötsligt byta till ett vandrarhem. Fick skäll för att jag lagade te efter kl 23 och så snodde jag kakor som jag sen inte kunde äta för det var gluten i de. Vaknade till aningen förvirrad av den drömmen.

När väckarklockan ringde kl 9 så var Henrik i sängen, visade sig att han hade varit omtänksam och lagt sig på soffan när han kom hem.

Jag klev upp och åt en stadig frukost. packade mina grejer och tog med bröd så att jag och Mattias skulle ha något att äta på vår promenad. Jag hämtade upp honom kl 11 och vi åkte ut till hamnen i Hagaviken och ställde bilen där. Sen gav vi oss av på en promenad. Den började på asfalt  och jag fotade lite frusen mossa i diket.
Snart kom vi oss in på en härlig stig. Även denna höstdag var helt fantastiskt skön för en promenad. Tog dagens bild på stigen.
Efter stigen blev det mest leriga grusvägar som slingrade sig fram på ön.
Vi kunde gå på rätt bra och efter 2 timmar hade vi passerat en mil. Strax där efter var vi framme vid en strand vi hade kikat ut på kartan. Men väl där var det inte en strand utan en vassdunge och där det var mer framkomligt låg det ett hus. Vi valde att gå in i skogen och hittade tillslut en sten som gav oss lite utsikt över havet och sol i ansiktet. Vi slog oss ner med våra mackor och kaffe/te.

Sen var det dags att gå tillbaka. Vi valde att svänga av på en stig i skogen och ta en annan väg tillbaka.
Stannade till uppe på en höjd och tog oss en kopp te/kaffe efter ca 1 timmes promenerande.

Solen försvann allt mer bakom träden och det blev skummare ute.

När vi väl var tillbaka i Hagaviken efter att varit ute i 5 timmar och 44 minuter var ljuset skumt och månen uppe.
En härlig dag var till ända. I morgon sägs det att det skall regna hela dagen. Jag har en dag med 60 minuter aktivitet kvar och minst 3 km kvar att göra denna vecka i Sverigestafetten så det blir väl till att gå ut i regnet då.