17 oktober 2015

Dag 290 - Dop

Idag skulle Vincent skjutsas till ICA för upphämtning. Han skulle på sammandrag i handbollen. Jag vaknade yrvaken strax innan 08:40 då klockan skulle ringa. Låg kvar och ville absolut inte kliva upp men visste att om jag inte var ur sängen 08:42 skulle Vincent komma in och undra om jag tänkt kliva upp någon gång. Släpade mig upp, klädde på mig och skjutsade honom. Men det fina vädret ute gjorde att jag piggnade till, dock fick jag tokont i magen. Något som kommit och gått några dagar nu. Hör väl ihop med den förhatliga mensvärken. Så jag bestämde mig för att äta frukost och sen gå ut och gå. Henrik skulle ut och springa och frågade om jag skulle med men nä med magont ville jag ta det lugnare än så dessutom skulle kameran med.

Jag gav mig iväg efter lite dumsurfande och Henrik cyklade bort till Pagla strax efter att jag gått. Eftersom vi skulle på dop kl 3 i Luleå fanns inte så där jättemycket tid, jag och Herman skulle dessutom hinna in till stan och köpa kläder till honom. Tvättmaskinen har fortfarande inte kommit och nu har vi helt slut i garderoberna.

Jag tog en runda där jag kanske skulle hinna ta några geocache men insåg att det tog längre tid än vad jag trott att bara ta mig till området. Fick snabbt vända och ta mig hemåt igen och då tog jag dagens bild på ett jättegult träd.

Det hade börjat dugga lätt när jag nyss lämnat och när jag bara hade några kilometer kvar hem regnade det rätt rejält. Kom hem efter 8,59 km. Tänkte på Henrik som var ute och sprang i skitvädret. Hämtade upp Herman och vi åkte in till stan. När vi var mitt i våra ärenden ringde Henrik, han hade inte tagit med någon nyckel och grannarna som har en nyckel till oss var inte hemma. Han frös och lät ganska så sur över att vi inte bara kunde svänga hem och släppa in honom. Men då hade vi inte hunnit det vi skulle göra. Herman fick ny skjorta och ett par byxor. Han var jättefin i dem. Själv köpte jag mig en ny kjol. Han även fixa ett omslagspapper till Elsas doppresent som var en minikånken, en reflex och en liten bok om fjällvandring. Pekbok där hon nu kan lära sig säga multifuelkök, förväntar mig att det skall vara det första efter mamma och pappa :-)

Vi kom hem och släppte in den frusna Henrik, han tog ena duschen och jag den andra och sen var det full fart för att hinna få i ordning allt innan vi behövde åka. Vi kom till kyrkan med några minuters marginal. Puh. Kul att träffa vänner man ser alldeles för sällan nu för tiden. Skall nog ta och göra en storstädning här hemma och bjuda hem folk på spelkväll första advent. Det var en fin gudstjänst. Prästen Peder som är en vän till familjen vars barn döptes är bra på att hålla det på en lagom nivå. Linda (mamman) sjöng Lilla stjärna där av Linn Maria så oerhört vackert i kyrkan att jag grät. Jag filmade en snutt men rågade göra det i instagramappen och när jag inte fick ladda upp det så kastades filmen bort :-( Gillar att lilla Elsa har regnbågsfärgade band i klänningen istället för blått eller rosa.
Efteråt var det fika och presentöppning och proppmätta åkte vi från lokalen sent på eftermiddagen. Vincent hade kommit hem från Norrfjärden, de hade förlorat båda matcherna. Nu spelade de mot 00:or så de skall ju vara bättre.

Jag behövde ge mig ut och gå en sväng till för att inte behöva gå sjukt mycket på söndagen. Så jag bytte om och gav mig ut för en ny promenad. Eftersom jHerman och Henrik skulle på bio så tog jag vi bilen in till stan och jag utgick  därifrån när jag promenerade. Blev 7,52 km bara. Jag hade räknat fel på vilken tid de skulle hämtas igen och ingen av dem hade rättat mig. När jag suttit i bilen i 20 minuter och undrat var de var skickade jag ett meddelande men fick inget svar. Började fundera lite och insåg att jag var nästan en timme för tidigt. Satt i bilen och läste tills de var klara.  Klantigt hade ju hunnit gå en massa till. Var skönt att vara ute i det härliga kvällsvädret om än kolsvart.

Inga kommentarer: