05 oktober 2015

Dag 278 - En snabbvisit i huvudstaden och ett missat norrsken

Fick kliva upp tidigt för att åka till flygplatsen och därifrån vidare till Stockholm för ett möte. Hade fått kommentarer från kollegor på dokumentet sent igår så istället för att sova på flyget fick jag sitta och jobba. Kom fram hungrig och lite trött. Mötte upp kollegan på Arlanda Express och sen tog vi oss en halvtimmes promenad till kundens kontor. Det behövdes, skönt att få rensa skallen lite. Var nervös inför mötet men det kändes som det gick bra. Vi var klara vid 15-tiden och tog då en omvägspromenad tillbaka in mot stan via stranden längst Klara sjö. Plockade några geocache på vägen. Medan kollegan klättrade i skyltar så fotade jag. Totalt blev det idag bara 6 km promenad.
Dagens bild får bli denna på stadshuset.
Vå åt middag tillsammans på Arlanda innan hans plan gick en timme före mitt.

Satte mig och jobbade lite till och chattade med skräckfilmspolaren som så oväntat hade hört av sig för en månad sedan om att vi skulle se film. Denna vecka var det tänkt att ske men något hade kört ihop sig på hans jobb (och så blir det ibland det vet jag) så nu är jag ute i ovissheten igen. Orkar int ens tänka på det går tillbaka till status 0 där vi inte umgås och knappt hör av varandra, allt annat är bonus. Saknar hans sällskap annars så galet mycket. Så bättre att låtsas om som att "skall vi se film"-förfrågan aldrig dök upp där medan jag satt på Landslagslägret och gjorde mig glad. Men vårt chattande hade i alla fall kvar glimten i ögat och den kamratskap vi hade från förr, lite som om 3 år knappt förflutit med mer än små artiga "har du sett det här objektivet" och "jo jag tycker att en Surface 3 kan passa". Det kändes i alla fall bra.

Nå ja inget att gräva ner sig i, med lite tur är det bara uppskjutet en vecka eller ett år :-/

När vi skulle börja gå ner för landning lät de hälsa från flight deck att det var minusgrader och klart väder samt ett fint norrsken över Luleå för det kunde de se. Det fick några utländska turister att trycka sig mot rutorna på planet. Själv är jag rätt van att identifiera norrsken och kunde se hur det fladdrade på himlen men för dem måste det mest sett ut som tunna moln.

När jag körde hemåt (hittade bilen på första försöket denna gång) så lekte ett jättestarkt och stort norrsken på himlen och jag surade över att jag inte i alla fall slängt in stativet i bilen i morse. Istället för att köra hem så åkte jag in mot Luleå, Henrik ville eventuellt ha skjuts från WASP-konserten och det var ingen idé att köra hem bara för att eventuellt vända. Han var klar strax efter att jag kom in i stan så jag hämtade upp honom. Norrskenet fortsatte att retas med mig och när jag kom hem rustade jag till vardagsrummet, då var det tyst. Suck.

Men efter en liten stund kunde jag se de ta form en bit längre bort. Ställde ut kameran på garagetaket och knäppte en bild. Glömde i all hast att dra ner från f/8 till f/2.8 så bilden blev ganska så mörk och grynig.
Nu har jag snart varit vaken i 18 timmar så det är dags att sova. Men innan jag kunde somna var jag ju tvungen att kolla ut på himlen en gång till och möttes av detta, en rätt trevlig syn. Så starkt att det speglade sig i sjön synd bara att kommunen inte varit och sågat ner granarna ännu.

Inga kommentarer: