30 juli 2007

Plocka blåa bär


I morgon hade jag tänkt ta med barnen på blåbärsjakt om vädrets makter är på vår sida. Fast det är klart regnar det är det ju myggfritt i alla fall :-)

Sen kanske vi även tar en tur till mitt hallonställe, eller så cyklar jag dit själv på kvällen.

Om vi nu anskaffar en massa blåbär/hallon så måste vi ju göra något gott med dem oxå så tipsa mig om goda (och nyttiga) hallon/blåbärsrecept som vi kan prova.

En del av förra årets hallonskörd gick till att göra en hallonpaj, jag följde helt enkelt receptet för mangopajen men bytte ut mango mot hallon istället.

Ett recept jag vill testa är från senaste numret av iForm som hade just blåbärsrecept.



Hemlagad glass med blåbär och pistagenötter
För 8 personer
3 ägg
100 g oraffinerat råsocker
125 ml Gott liv Visp (lättgrädde)
1 vaniljstång
200g mager kesella
150 g blåbär
30 g osaltade pistagenötter

Separera äggen.
Vispa vitorna med hälften av sockret.
Vispa äggulan med andra hälften av sockret.
Vispa lätgrädden och vaniljkornen tjockt.
Rör ihop de tre blandningarna till en slät massa tillsammans med kesellan.
Tillsätt blåbär och nötter och häll allt i en brödform med teflonbeläggning täckt med plastfolie.
Vik folien över glassen och ställ i frysen 3 timmar.
Skär sedan glassen i skivor och servera, räkna 2 skivor per person.

Näringsinnehåll per portion
Energi: 161 kcal
Fett: 7,4 g
Protein: 5,9 g
Kolhydrater: 17,3 g

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: