26 juli 2007

Västerbottenspesto bland det godaste som finns

Insåg just att jag publicerat detta på en mängd olika ställen men inte i min egen blogg *klantbea*. Det är bland det godaste jag vet.

Västerbottenspesto

Ingredienser:
100 g riven Västerbottensost
150-200 g marinerade soltorkade tomater
1-3 vitlöksklyfta
1 dl gräddfil
1 röd chili

Tillagning:
Mixa tomat, chili och vitlök innan man tillsätter västerbottensosten och gräddfilen mixa eller rör ihop ordentligt.

Övrigt:
Det går att byta ut chilin mot sambal olek eller om du är riktigt lat tar du en burk med röd pesto och skippar tomaterna oxå men jag föredrar själv med färsk chili i. Den är ännu godare dagen efter man gjort den så förbered den gärna innan eller gör en stor sats så har du något extra gott på mackan dagen efter.

Vill man ha lite rundare smak kan man ta inlagda vitlöksklyftor istället för färska, ta då 3-4 st.

Andra bloggar om: , , ,

Edit: Jag tror receptet kommer från Norrmejeriers Guldkorn på baksidan av ett Gräddfilspaket från början. Själv har jag fått det från barnens fadder Kerstin som ofta lagar spännande saker när vi är där på middag. Det konstiga är att Norrmejeriers Guldkorn inte har med receptet på webben.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det receptet skall prövas.

;)