24 juli 2007

Så bra skrivet

Matilda skriver på Jonas Morian | PromeMorian ett inlägg om våldtäkter, hur män omyndigförklaras som försvar för sin gärning. Det är ingen nyhet direkt men ett bra påpekande som borde framkomma oftare.

Men det jag fastnade för var:
Ju mer sexuellt aktiv du är, desto större chans är det att du betraktas som en lögnare, ett absurdum i sig eftersom en kvinna med stor mängd sexuell erfarenhet per definition borde vara fullkomlig kapabel att avgör när sex övergår i våld och när hon blir tvingad.
En gång i tiden var jag rätt så sexuellt aktiv, hade inget fast förhållande så ONS förekom och likaså KK. Gillar man sex är det ett sätt att få tillgång till det utan att behöva binda sig, dessutom fick man ju nöjet att prova på lite olika saker innan man gick och blev stadgad på riktigt.

En bekants bekant till mig blev våldtagen och jag minns vilka hemska frågor hon fick i rätten och då var hon inte direkt någon som bytte sexualpartner speciellt ofta däremot kunde hon gå rätt utmanande klädd (men så var modet oxå). Min stora skräck var att bli våldtagen inte bara själva förnedringen av våldtäktsmannen utan oxå för att inte bli trodd. Att få mitt sexliv utvräkt i rätten var inte heller en lockande tanke, inte för att jag skämdes över det utan just för att sexuell aktivitet tydligen betyder att man gärna ligger med precis vem som helst under vilka förhållanden som helst.

Men om man nu är en som rätten ser det "knullar runt" varför skulle man då välja att välja just denna person att anmäla, varför skulle man inte se det som vilket knull som helst? Och som Matilda skriver borde man inte som sexuellt aktiv har rätt stor erfarenhet om hur ömsesidigt sex "skall vara"? Logik är inte alltid rådande.

Givetvis finns det tjejer/kvinnor som anmäler våldtäkt när det inte förekommit någon ex. som hämnd på killen/mannen och tyvärr förstör de för de som verkligen blir våldtagna under om de ens tänker den tanken.

Sen det Matilda skriver om att män plötsligt omyndigförklaras när det kommer till att försvara en sexuell våldshandling, hur fasiken tänker de då? Finns det några som helst vetenskapliga bevis på att blodflöde till kuken stoppar upp hjärnans funktion hos somliga män?

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: