03 augusti 2008

Kalaset kvällstid denna gång

Igår var jag ner på kalaset en sväng men denna gången på kvällstid.

Köpte en endagsbiljett i kassan och fick ett blått armband det stod NEX Resebyrå på, en vakt frågade om jag ville ha hjälp att sätta på det och jag tackade ja. Armbandet påminde om sådana man får på BB vilket jag nämnde. Då svarde hon "Ja men det måste ju vara en evighet sedan". Skall jag ta det som en komplimang att jag såg ung nog ut att inte ha en 7-åring och 5,5-åring hemma eller som en mindre smickrande kmmentar för att jag såg så urgammal ut?

Det blev dock inte så mycket tid inne på festivalområdet, det var trångt som attan där och de ställen som har den goda maten har inga sittplatser. Ett "food court tält" skulle behövas så om man köper från ställena på matgatan kan man sitta tillsammans och äta.

Jag velade hemma vilken kamera jag skulle lägga ner och valde tillslut min lilla och tur var väl det eftersom det plötsligt var förbjud mot systemkameror. Det står ingenstans på webbplatsen vad jag kunnat se. En av killarna blev stoppad vid entrén, men gick till nästa entré där de frågade har du systemkamera i ryggsäcken varpå han svarade nej och fick komma in. Vi snabbkollade lite på The Boppers, när jag var liten lyssnade mamma och pappa på dem. Min lillasyster älskade The Boppers så här är en bild åt dig syrran:



Vi stod och väntade en evighet på G som försovit sig och missat flera bussar. När vi väntade så kom det mer än en gång fram folk till oss som ville sälja Ankracebiljetter, vi som känner Luleås stadsnära vatten undrade var sjutton skall det vara ett ankrace här, allt vatten står ju stilla. Vi fick förklarat för oss att de istället skulle släppa i ankorna, åka runt med en båt och håva upp slumpvis valda ankor. det är ju inte ett race, falsk marknadsföring. Vilket vi påpekade för försäljarna och gav dem fina tips på hur de kunde göra. Simma bakom ankorna och fösa dem över en mållinje, Lågflyga med helikoptern bakom ankorna borde ge lite vågsvall samma sak om man sicksackar med båt/vattenskoter bakom dem. Men de nappade inte på våra förslag utan fortsatte med sin falska marknadsföring.

Ingen G och vi började bli hungriga och med tanke på avsaknaden av sittplatser så blev det att leta efter något ställe.

Under jakten på mat var jag tvungen att fota en troskatastrof. Flera gånger såg jag en tjej som var jättesmal över midjan/ryggen men hade rätt stora höften, hon var fint formad MEN hon hade på sig ett par trosor som tryckte för hårt mitt på stussen som gjorde att allt förstördes av 2 valkar. Såg inte klokt ut. Tar man på sig ett fodral får man ju se till att ha underkläder som funkar. När hon hade gått förbi för 3:e gången sa jag att nästa gång jag ser henne måste jag ju fota.



Kläder skall framhäva formerna inte sabotera dem.

Matjakten slutade med att vi krångla oss ut från festivalområdet och till Bishop Arms där vi intog mat och väntade på att G skulle dyka upp. Lite annat löst folk drällde oxå in och vi hade en trevlig pratstund. 2 st åt King Size burgare, 400 g jag som tyckte min mage stod åt alla håll efter en 200 g burgare och hälften av mina pommes tittade förundrat på dem. Jag lyckades sparka till min vänsterfot med högerfoten, resultatet blev att min lösa stortånagel pekade rakt upp. G fick rycka ut och hämta ett plåster så jag kunde böja ner en igen och tejpa fast den. Aj ja inte bra alls.



Vi tog oss (jag haltandes) in på området igen och denna gång fick M ingen fråga om han kamera utan fick gå rakt in. Vi hastade ner så gott det gick mellan folket till Södra hamnen där Winnerbäck strax skulle gå på scenen. Mitt i folkströmmen mötte vi ett föräldrapar med barn i barnvagn, barnet höll på att få mer än en fyllerist i famnen. Eftersom vi visste hur trångt det var bakom oss så rådde vi föräldrarna att lyfta upp barnet. Såg dock aldrig om de lydde vårt råd.

Vi hittade ett bra ställe att stå på, även om systemkamera-M tyckte att vi kunde gå närmare på sidan så man kunde fota. MrGoogle gick omkring med en drös blinkande Googlepins på sig och blev småtjejernas favorit när han gav bort sådana. Vi hörde mer än en gång "åhhh en sån vill jag oxå ha" varpå de ofta fick en. Skrattade när en tjej sa "kolla där är en kille men sådan där pin oxå, han har flera" de verkade inte fatta att det var källan till dem de tittade på. Plockade av en från MrGoogle och gav till tjejen hon gav mig ett stort leende tillbaka.

*här hade jag en incident med 2 rökare som jag inte tänker återge mer än att rökare är ta mig fan dumma i hela jävla huvudet och ha noll respekt för andra människor*

Jag flyttade på mig innan jag sparkade ner någon och då klev Lasse på scen.



Jag gillar Lasse live men tyvärr verkade just de få kvadratmeter vi stod på anses vara in/utfarten till åskådarplatserna så man blev knuffad fram och tillbaka hela tiden trots att det var gott om luft runtomkring. Ett gäng killar framför oss stod och babblade oavbrutet vilket irriterade mig till max. Ena killen började sjunga med varpå han fick onda blickar av polarna "va kan du låtarna, varför det?" "Sluta genast att sjunga" "bla bla bla bla" jag blev less och sa högt "Men va tysta" då sa killen som dissat polarens sånginsats "där ser du hon vill att du slutar", fick min chans "Nä han får gärna sjunga men ni andra kan väl hålla käften sp man kan få höra vad Lasse sjunger oxå". De höll tyst sen.

Det passerade dock en massa annat folk som definitivt inte var där för att lyssna på LW. Kan sådana inte bara hålla till i sina öltält istället? Mer än en gång fick jag någon brud bredvid mig som försökte prata i telefon "Va var är ni, hur långt fram står ni, vinka så jag ser er" SKÄRPNING!!!

Killarna framför började tända cigg, knackade dem lätt på axeln och frågade om det var ok om de som inte rökte bytte plats med de som gjorde det för jag är allergisk. "Inga problem, det fixar vi" var svaret och så gjorde de, de blåste tom genom att vrida huvudet bortåt. Hoppas ingen allergiker stod där. Hoppet om rökares medkänsla var därmed lite återställt.

Lasse då, han jag var där för att se/lyssna på. Det blev mest lyssna för jag fick långa personer som trängde sig fram framför mig hela tiden. Dels har jag lyssnat väldigt lite på nya skivan och dels har jag inte alla gamla skivor vilket ledde till att det var ganska så många låtar som blev anonyma för mig = jag kunde inte sjunga med. utan medsjungande infinner sig inte rätta känslan. Men han spelade ju publikfriande låtar oxå där var enda kotte kunde texten.

Men jag hävdar fortfarande att konsert bäst avnjutes mitt i smeten där man inte själv kan avgöra åt vilket håll man vill förflytta sig och med bra sikt.

Lasse var aningen tråkig i sina mellansnack igår, det enda han sa var tack, kul att ni är här, jag säge det för sällan osv... det blev tjatigt.

Mest förbryllande under kvällen var denna kille:



Han verkade kunna varenda låt och studsade omkring och såg uppriktigt lycklig ut. Inget fel med det, men att göra något som påminde om Hitlerhälsning (men med vänster arm) upprepade gånger under konserten fick mig att rysa. På hans tröja stod det Mystery där S:et var ett sådant där SS-s. På ärmen var det ett hjärta som delades med ett likadant S. Tillsammans med ett par militärbrallor och en rakad skalle gav inte den tröjan mig några goda vibbar direkt.

Efter konserten gick vi till Sober Café och drack lite te sen skjutsade jag hem de andra till Porsön. På väg ut upptäckte vi att efter sista konserten verkar de ha öppnat grindarna så alla kunde gå in/ut som de ville. Hur sjuttsingen funkar det då med Drogfri Exit. Ungarna går ut, får sitt bevis och kan sen gå in på området igen och festa på spriten de nu utan problem kan föra med sig in.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: