29 december 2008

En till som knäckt läskoden

Hux flux under julhelgen verkar Herman 6 år (och några dagar) ha fattat hur man läser. Han ljudar sig igenom allt han kommer över just nu. Lite problem är det för att han inte kan alla gemener ännu och i vissa fonter känner han inte igen alla versaler heller men då frågar han. Men att Herman skulle lära sig läsa var ju en sådan där utopi, han var mer "men jag behöver inte hunna, alla andra kan ju"-typen. Men det är jättekul att höra honom försöka och med vilket tålamod han läser saker. Det blir till att plocka fram Totteböckerna när vi kommer hem, de fick Vincent traggla med när han började läsa. Han läste dem högt för Herman enligt principen "T O T T E, Totte. Totte S K A, Totte ska. B A D A, Totte ska bada." Vilket drev Herman till vansinne och han sa "Kan du inte läsa allt i huvudet först och sen ge mig allt, nu får jag höra det flera gånger?". Vi får se vilken princip han själv anammar.


Hört när vi spelade Ticket to Ride:
Sambon: Herman det är jättekul att du försöker läsa men läs inte högt från våra hemliga Ticket-kort är du snäll.
Herman: Men pappa det gjorde jag ju inte heller jag läser från spelplanen
Jag: Så ni skall till Saint Louis ni?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

(Bilden kommer från hisks på stock.xchng)

Inga kommentarer: