27 december 2008

Precis som mamma

Jag har närt en "speed reader" vid min barm. Vincent fick en ny LasseMaja bok (Biografmysteriet) igår, han läste en stund innan det var dags att sova. I morse verkar han ha läst när han vaknade för han kom in till mig strax innan 10 och berättade att boken nu var utläst och att vi måååååste köpa en ny. Nä nu blir det inga fler så lätta böcker. 100 kr borta på några timmar och han kommer aldrig läsa dem igen. Det får bli biblo när vi kommer hem. Det ligger en oläst LasseMaja i ett paket också.

Någon som har tips på bra deckarböcker för barn som är snäppet svårare? Han läser som jag sagt tidigare Bröderna Lejonhjärta också men där är det sagan som nog inte riktigt griper tag i honom. Han är som mig, läser fort, gillar inte fantasy men slukar gladeligen kriminalare :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Enid Blytons böcker kanske?

Jag läste Fem-böckerna och Kitty-böcker när jag gick i lågstadiet och minns att jag älskade dem.

Batteris/Beatrice sa...

Hardy Boys? Vad de nu heter på svenska... :P

Ida sa...

Jag läste också 5-böckerna och kitty som barn. Hade massor och jag tror mamma har kvar de flesta i "biblioteket" (läs kallskrubben) i stugan. De är där nu så jag kan be henne kolla vad som finns om du är intresserad. Vi åker ju ner till Umeå efter nyår så jag kan plocka upp ev böcker då.

Béatrice Karjalainen sa...

Annifey och Ida tack för tipset. Själv slukade jag Tvillingdetektiverna i lågstadiet men alla de böckerna (hade mååånga) möglade bort på mammas vind.

Fem-böckerna läste jag aldrig själv, tyckte de var tråkiga så sådana har jag inga, men Ida jag lånar gärna någar till Vincent. Vi kikade på de nya i stan igår, men det känns myskom med Fem-ungarna i nutidsmiljö :-/

Batteris: Bröderna Hardy heter de på svenska. Skall kika efter några sådana så får vi se. Såg att det låg en loppisbutik här i närheten kanske de har några hyllor med böcker.

Della sa...

Petrinideckarna läste min son.
http://www.petrinideckarna.se/bocker.html

Anonym sa...

Här är en till bokslukare som läser sent på kvällar/nätter och morgnar. Alla Lassemajaböckerna han har slukade han på en kort stund. Sedan fick han en, iofs lättläst, deckarbok i julklapp från farmor och farfar i julklapp som heter Rånarna i ödetorpet av Pia Hagmar. Det är lite mer text än i Lassamajaböckerna och fler sidor, så det tar lite längre tid att läsa :-) Och de tycker han är spännande. Jag har själv inte läst något i den så jag vet inte hur den är. Kitty och Fem var favoriter men även Maria Gripe och efter det alla Agatha Christie och Maria Lang. Spänningen följde med genom äldre tonåren med Steven King :-) Inte konstigt att jag har svårt för mörker och skräck *Hua*