05 januari 2009

Jävla klantsjukvård

Ringde idag för att höra om de fått svar på blodproverna jag tog 18 december och ja de hade de, mitt Hb var på 116 (gah det visste jag ju redan från snabbvärdet) frågade vad mina depåer var på och får svaret att det tog de aldrig prov på (det fanns ingen remiss på det) de tog bara en blodstatus. Men idioter! Det var ju liksom hela vitsen med Venoferkuren att fylla på mina depåer, är inte de fyllda kommer ju värdet rusa ner från 116 till yttepyttelite jättesnabbt. Problemet med förra Venoferkuren var ju just att depåerna inte fyllts på vilket förbryllade min dåvarande läkare. Min nya har ju fått alla gamla journaler borde hon inte då tyckt att depåvärde var rätt intressant?

Så nu har de på min begäran skrivit ny provremiss så jag får ta nya prover på onsdag.

Åh vad less jag blir på det här. Jag vill veta hur statusen är så jag kanske kan våga börja träna igen utan att riskera att falla ihop med hjärtklappning och svimningskänsla.

Fick inte prata med min läkare direkt utan med en sköterska så inte fick jag tala om att min kropp är helt knäpp och ger mig mens på tok för ofta just nu heller men det skulle de väl ändå bara hänvisa till gyn, för helhetssyn finns inte inom svensk sjukvård.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låte himla trist det där =( Att de är så tröga på sjukhus? Min pojkvän hade misstänksamma värden när han lämnade blod för ett bra tag sen. han fick ta nya prover hos nån doktor. Ett tag senare får han ett brev på posten. "Du har fettlever".. Det var det. Inget mer. Ingenting om hur han ska fixa till det eller ens en träff med läkare eller nånting. Stabilt?

Béatrice Karjalainen sa...

Nu var det förvisso vårdcentralen men det är ju där jag går för mina påfyllnigar av järn så de borde ju ha lite koll.

Det är ju inte ovanligt att man får sådana där brev och får börja kolla runt själv om det är något man behöver behandling för, något som går över av sig själv. Hopplöst.

Ann sa...

Helt otroligt! Själv är jag så glad över att jag födde på rätt sjukhus. De behövde ju lämna över mitt blodtryck till någon att övervaka (kors i taket bara det!) och när jag sa att det är en på vår VC som motvilligt ger mig fel sorts tabletter, så fick jag en remiss skriven till en blodtrycksmottagning - på ett sjukhus! Tjoho! Låter ju nästan seriöst! OCH de hjälper mig att byta medicin, och ringer dessutom och kollar upp hur jag mår av den, innan jag fått hjälp via remissen! Ibland blir man lycklig, och förvånad, över sjukvården. Hoppas verkligen att din nya läkare kan ta tag i dina depåer, så att säga. :) Har ni lika stor rotation på läkare som vi?

Béatrice Karjalainen sa...

Just nu är det faktiskt ganska stillastående på vår VC, samma läkare flera gånger på raken *S*. Problemet är väl att jatg är utredd i flera år men de hittar inget fel så nu handlar det bara om att hålla järndepåerna fyllda så jag inte brakar ihop igen. Ja ja nu har de beställt blodprovet och jag skall dit i morgon sen få vi se vad värdet är. Kanske depåerna är fyllda och Hb:t kvar på 116 = jag är frisk ett tag i alla fall.