02 januari 2009

Mamma vad är en lägenhet?

Vi åkte bil genom Helsingborg i tisdags och förbi ett par höga hus. Herman frågade om det bodde en eller flera i de husen och jag svarade att det var hus med många lägenheter. Herman ställde då frågan "Vad är en lägnhet?" och jag blev helst ställd. Men vi började resonera och förklara. Funderade på vilka vi känner som bor i lägenhet, ingen av barnens kompisar (förutom en förskolekompis som Vincent varit på kalas hos en gång) och de flesta bekanta bor också i villa. Vi kom på att Jalle har de varit hos och han bor i lägenhet men Herman kom inte ihåg besöken där.

Det känns ju helt knas för en lägenhetsunge som mig, uppvuxen i en stadsdel med så gott som bara 3-våningshus och några höghus.

Sen lyssnade jag på en bit av "Att leva i skuggan av ett rykte" igår på P1. Det handlade om Skärholmen och de intervjuade 2 personer som bor i Skärholmen. Hon hade nyss flyttat från en del där det var blandat lägenheter och villor till en del med bara villor. De pratade om segregering och förståelse. De menade på att de barn som växer upp i en stadsdel med blandade boendeformer nog får en större förståelse för hur det är hos familjer med olika ekonomiska möjligheter och umgås mer över "klassgränser" än de som bara umgås med andra "villa-barn".

Även om jag tjänar hyfsat nu för tiden så ser jag mig själv ofta fortfarande som den där flickan som hade rätt ont om pengar och inte som någon "fin villa-flicka". Men samtidigt uppfattade jag heller aldrig "villa-barnen" som att de såg annorlunda på oss som bodde i lägenhet. Så på något sätt ser jag inte något större problem i att min yngsta inte ens visste vad en lägenhet är. Men lite fundersam blir man ju.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina barn brukar klaga på att dom känner sig "fattiga" för att vi bor i lägenhet, alla deras vänner bor i villa. Men jag är rätt säker på att jag betalar mer för vår lägenhet per månad än de flesta betalar för en villa...

Béatrice Karjalainen sa...

Det stämmer säkerligen. Vi har lägre månadskostnad för huset i Boden än vad vi hade för lägenhet i Luleå.

Ibland längtar ajg tillbaka till lägenhet, mycket mindre bekymmer.