23 januari 2009

Namnhjälp

Vi velar där hemma om vad Jar Jar Binks (Sibirisk katt) skall kallas.
Det finns flera alternativ och de är:

Yaris, blir som ett smeknamn på Jar Jar nästan i alla fall (vi har en Toyota, dock en Corolla inte en Yaris)

Jascha/Jasha/Jaska, Ryskt pojknamn ett av de få på J. Jag fastnade för namnet innan jag visste dess betydelse, suppelant, den som tar någon annans plats. Det stämmer ju till viss del. Hade inte Eduard dött hade vi knappast skaffat en katt till. Han kommer ersätta Eduard som lekkamrat och mystroll men i hjärtat kommer de ju vara parallella. Djuren döps ofta till formen Yasha såg jag nyss.

Borya, djurvarianten på Boris, förr sa man det kom av tartarnamnet Bogoris som betyder "liten" men nu hävdar man att Boris oftast är en förkortning av Borislav som betyder "krigare/kämpe".

Yaya som är en stad i Sibirien. Lite gulligt är det men kan nog lätt förväxlas med aja/ajaj som i alla fall barnen säger när de tycker att katterna gör något tokigt. Påminner annars lite om Jar Jar.

Han kanske får heta Yasha-Borya liten som tar en annans plats ;-)

Emilian och Eduard har lyssnat på sina namn utan sch-ljud men det brukar ju annars underlätta.

Vill du se hur han ser ut finns lite bilder i detta inlägg.


Vad skall vi kalla Jar Jar Binks
Yaris
Jascha/Jasha/Jaska/Yasha
Borya
Yaya
Annat ge gärna förslag i kommentar
  
Free polls from Pollhost.com


Läs även andra bloggares åsikter om

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vann röstningen med 100% av rösterna på Yaris.
Vad vinner jag?
http://hd.se/blogg/olater/

Anonym sa...

Egentligen tycker jag Jar Jar Binks är coolt, men jag förstår behovet av ett namn som ligger lite enklare i munnen. Av just det skälet röstade jag på Yaya - men annars gillar jag Borya också...

Anna sa...

Jag röstade på Yascha/Jascha - ett helt underbart namn! Ta det! :)

Béatrice Karjalainen sa...

Anonym: Nä tyvärr ingen vinst.
Jenny: Sambon vägrar Jar Jar Binks, han säger att han kommer kalla katten för Idiot om vi behåller det som namn. Sambon säger att han då skulle stå för allt som är dåligt med SW E1.

Anna: Jag håller med dig, får övertala barnen att de visst kan lära sig det.