07 januari 2009

Räntefritt!

Jag har lite pengar undansatta på ett sparkonto, de används för saker som huset, bilen, helt betala av lån, resor och när jag känner att jag vill unna mig något extra. Pengarna kommer främst från mina annonsintäkter på Pärlplatsen (som förövrigt inte längre är någon pålitlig inkomstkälla, senaste utbetalningen från Google var på hur lite som helst och i januari har jag inga bokade annonser).

Jag har pengarna på ett e-sparkonto hos Swedbank och räntan har det senaste året pendlat mellan 3,1 och 4,1 % vilket har varit rätt ok. Men idag kollade jag vad räntanv var från och med 1 januari och fick en chock den är bara på 1,35 % sen 12 december (11 december var den 3,1 %, de mer än halverade räntan). För några år sedan hade jag strax över 50000 på ett sparkapitalkonto hos Swedbank med 4% ränta, jag kollade inte in på det kontot speciellt ofta men så fick jag för mig en dag att kolla räntan och blev förbannad, den var plötsligt 0% och hade varit så i ett år och inte hade jag sett det utan en jäkla massa klick. Fan skall man behöva klicka in sig på alla sina konton varje dag för att kolla räntorna? Kan det vara så jävla svårt att lägga in på min personliga startsida på internetbanken, aktuella räntor för dina konton, nya ändringar av räntor eller liknande?

Jag vill inte binda upp dessa pengar i foder eller liknande eller ens bundet konto. Det är pengar jag vill kunna komma åt när jag behöver dem men jag vill ju samtidigt att de skall ge mig några kronor extra när de ligger där så snäll på bankens konto. Kanske dags att börja se sig om efter en ny bank. Börjar bli lite less på Swedbank om inte annat för deras oändliga antal utskick om MasterCard, som mest fick både jag och Henrik 3-4 st/månad fast vi båda har Visakort i banken och uttryckligen talat om för banken att vi inte är intresserade av ett kreditkort (vi har båda två via jobbet och annat).

Räntefritt är trevligt när man köper saker men inte på ett sparkonto!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Christian sa...

Det var en av anledningarna till att jag bytte bort förseningssparbanken för några år sedan. Så fult att de hela tiden sänker räntan på sparkontona för att istället öppna nya konton som man aktivt måste byta till med jämna mellanrum. Dock vet jag inte någon bank som är nå bättre på den fronten numera. Det verkar svårt att få någon vidare ränta på sparkonton alls nu, ens på ICA och dyl...

Rolf sa...

Lästips:

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Peter Parnes sa...

Swedbank suger!!!! jag har pengar hos Svea Ekonomi och Marginalen. Bra trevlig fats ränta utan problem.