19 april 2009

Mer funderingar

Idag lyssnade jag på Kaliber i P1 en liten stund. det handlade om separerade föräldrar där ena föräldern tar barnen och flyttar långt bort (inom landet eller utomlands) mot den andra förälderns vilja.

Reglerna om att båda föräldrarna måste vara överens om de har gemensam vårdnad grundar sig i Föräldrabalken, en lagstiftning som skall ha barnens bästa som främsta rättsnöre.

När man blir arbetslös måste man söka jobb i hela landet från dag 1. Man måste alltså vara beredd att flytta. Det är med det där i bakhuvudet mina tankar på de separerade föräldrarna kommer in. Vad händer om den ena föräldern får ett jobb på annan ort och måste flytta, vem ser då till att umgänget med barnet blir som förut. Vem tänker på barnens bästa då. Kanske är det så att barnen bor mest hos den förälder som nu måste flytta, vad händer då med ex. a-kassa om den andra föräldern säger "Nej, jag godtar inte att du flyttar 100 mil med mina barn". Vad händer med den flyttande förälderns umgängesrätt om barnen då måste stanna kvar på hemorten? Vilken lag reglerar sådant?

Jag är nyfiken på hur det fungerar, hur man synkar ihop olika lagar som ibland kan stå i strid med varandra.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: