Jag lämnade in min iPod Touch på Expert på Storheden för några veckor sedan. Sen ringde de och sa att reparationen inte skulle gå på garantin för att det var en buckla i den. Att det inte skulle gå på garantin visste jag ju eftersom den var mer än ett år gammal men jag ville veta vad som var fel på den eftersom jag hävdar att det är ett fabrikationsfel. De berättade att det skulle kosta 4500 kr att laga den. Bad dem då skicka tillbaka den till mig utan åtgärd då 4500 är mer än vad en ny kostar i butik. Upplyste dem också om att någon buckla var det inte i den när jag lämnade in den.
Jag gjorde antagandet att de hade öppnat upp den, konstaterat att något var trasigt och behövde bytas. Någon jäkligt dyr del tydligen.
Idag var jag och hämtade ut den på Expert igen. Ett jack finns nu i plåtdelen ca 5 mm från on/off-knappen. Det jacket fanns inte där tidigare. Men de på Expert vägrade att göra något åt saken de hänvisade mig att ringa till InfoCare som hade iPoden inne för reparation. Tyvärr glömde jag att be att få en kopia på mitt inlämningskvitto med mig men det borde de väl kunna skriva ut ett i efterhand?
Jag ringde till InfoCare när jag kom hem och jo de hade tittat på den, konstaterade en buckla = då vägrar Apple att ta emot den som garantiärende, de har inte ens öppnat och kollat vad som är fel. Man måste lämna in produkter i "mint condition" till Apple tydligen för att garantin skall gälla. Försökte förklara att det stod tydligt på min inlämningslapp att jag åberopar konsumentköpslagen då jag tycker att en pryttel som kostar så pass mycket och inte skall bete sig så här efter 19 månader. Men nej de gör okulärbesiktning, om det är yttre skada så gör de inget mer för det får de inte för Apple.
Gah! Jag får inte ens veta vad som är fel på den vilket är ett krav för att jag skall kunna åberopa konsumentköplagen jag måste som konsument bevisa att felet är där från början. Men hur fan gör man det när serviceverkstaden vägrar att öppna produkten och felsöka. De kan inte heller hävda att jacket i plåten orsakat felet särskilt med tanke på att det inte fanns där när jag lämnade in den. Står inget om skada på mitt inlämningskvitto heller.
Jag frågade hur de hade kunnat uppskatta reparationskostnaden till 4500 kr utan att ens öppna den. Det var vad en ny kostar sa de då, de köper in dem en och en från en grossist och det är priset de får ge. Varför sa då Expert när de ringde upp mig att det var reparationskostnad och att felet berodde på yttre påverkan. Är så förbannad just nu.
Aldrig mer jag köper en Appleprodukt känns det som och hos Expert på Storheden tänker jag knappast heller handla eftersom de inte har någon koll.
Fick tips om http://homemedia.se/ av @claes på Bloggy, kanske kan jag skicka in den dit. Skall göra ett nytt försök att få tag på konsumentvägledaren här i Boden också. @johanwigmo tyckte jag skulle testa med Sverker.
Hur gör jag nu? Några tips?
Läs även andra bloggares åsikter om teknikstrul, iPod Tocuch, iTouch, InfoCare, Apple
28 april 2009
Apple kräver "mint condition" för reklamation
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar