06 april 2009

Hur många procent kakao?

Igår provade vi Göteborgs Kexs Café 72% Mörk Brownies och förutom att vara jättetorr så smakade den inte speciellt mycket mörkare än vad den vanliga Café Brownies gör. Jag vet att bra choklad inte bara beror på procentsatsen i kakaon utan även på hur bra kakaofettet är, vilka bönor som används osv men här var det något mer som felade. Den rika smaken av mörk choklad infann sig inte riktigt. Jag vände på förpackningen och läste innehållsförteckningen och där tror jag att jag hittade svaret. Men innan vi läser den så kan vi kika på pressmeddelandet om produkten på Newsdesk.

Om man läser det kan man lätt tro att den choklad som är i kakan är 72%. De skriver:
I Café 72% Mörk Brownie är kakaohalten i chokladen just 72 %.
och
Café 72% Mörk Brownie består av 18,6 % choklad.
Så här ser förpackningen ut, en hög med mörka chokladbitar ligger längst fram och på både fram och baksida står det Mörk choklad 72 % kakao Premium i en form av stämpel/sigill:
I innehållsförteckningen står det (min fetning):
"socker, ägg, vegetabilisk olja, mörk choklad 10,4% (kakaomassa, socker, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (E322), arom), chokladbitar 8,2% (socker, kakaomassa, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (E322), arom), vetemjöl, sojamjölk, smör, fettreducerat kakaopulver, stabiliseringsmedel (E322), salt, bakpulver /E450, E500), aromer (bl a vanillin)."

Sen står det:
"Den mörka chokladen innehåller minst 72 % kakao.
Chokladbitarna innehåller minst 49 % kakao."


Jag skulle påstå att pressreleasen försöker försköna sanningen en aning med sina uttalanden för de där 18,6 är ju inte allt 72 % choklad. Men det står det inte heller, men man läser nog det så väldigt lätt.

Eller är det så att det fettreducerade kakaopulvret man tillsatt gör att slutresultatet blir 72 % kakaopulver + kakaosmör?

På baksidan av förpackningen kan man läsa:
"Café Brownies bakas med recept från utvalda caféer i New York, Milano och Paris".
Jag undrar, hade det inte varit bättre att hålla sig till ett recept, då hade det kanske inte blivit ett så torrt resultat. Eller hade alla caféer samma recept, ge mig i så fall namnen på ställena så jag kan undvika dem på mina resor.

2 kommentarer:

en trevlig jäkel sa...

Hej
intressanta tankar du har om vad som är riktig choklad .jag är själv lika kräsen. Sedan flera år är jag hängiven hemma tillverkare av gelato
tro mig jag använder mig bara av det bästa som finns bl.a. Valhorna choklad produkter plus italienska högkvalitativa nötpurer

Den frågan jag ställer som? du kanske kan svara på ge tips m.m
Vart hittar man info på hur många procent kakaosmör.kakaopulver och socker en choklad innehåller Svår fråga va :)

Tack sköt om dig,
Mvh Kent kenta Bengtsson

Béatrice Karjalainen sa...

@Kent du skriver en kommentar på ett 11 år gammalt inlägg. Men till din fråga, har inte en susning då jag inte äter ren choklad själv och sällan bakar med det. Detta inlägg handlade snarare om hur man skriver text/marknadsför något.