28 april 2009

Gick ljusanvändandet upp?

Jag skrev 15 oktober om Värmeljusjakten som mina barns skola var med i:
Men om det blir som hemma, barnen kommer hem och upplyser mig om att nu måste vi köpa värmeljus för deras klass skall tävla och helst vinna, vad har man då vunnit miljömässigt. Skall jag använda de ljus jag ev har/går och köper bara för att barnen skall få kopparna? Vi slänger dem redan i metellåtervinningen de få gånger vi har utbrunna värmeljus.

Går användandet av värmeljus upp i de familjer vars barn deltar i tävlingen?
I TTELA kan man idag läsa om värmeljusjakten:
Eleverna har samlat in utbrunna värmeljus hemma och kanske tänt några extra under vintern. Några har fått hjälp av släkt och vänner, och knackat på hos grannarna för att även få deras värmeljuskoppar till insamlingen.

– Det blev stressigt hemma för att vi skulle elda så mycket, säger Jonna Stolt.
– Även om vi inte vann tävlingen gjorde vi något bra för miljön, säger Alicia Åhlander, som går i tredje klass.
Verkar som jag fick svar på min fråga men kanske det samlas in mer värmekoppar som skulle okynneskastas än vad som okynnesanvänds under insamlingsperioden. Vi får hoppas det i alla fall.

Mina barn länsade några obrända ljus på sina koppar bara för att få vara med och samla in lite. De fick även några från mitt jobb (räddade ur återvinningsbehållaren).

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


(bilden snodd från ikea som är medarrangör till Värmeljusjakten)

Inga kommentarer: