29 april 2009

Så nyfiken, varför är/var det övergivet

Redan när jag for till Boden första gången blev jag nyfiket på huset med de stora parabolliknande saken på taket som man såg från vägen. En dag tog jag gamla vägen och såg ett helt övergivet hus. Idag ca 10 år senare åkte jag förbi där igen och hade nästan glömt bort huset. Men jag stannade till och tog 2 foton för huset förbryllar mig. Varför står det ett hus och förfaller inne i ett samhälle? Hur länge har det varit tomt. En bekant säger att han tror sig ha sett det förfalla på håll från 97:an i ca 18 år (baserat på "parabolens" förfall i elevation).

Någon som vet varför, vad för historia som ligger bakom. Jag gillar retrodesignen på huset och det skär i mig att se det hålla på att ramla ihop men nu verkar någon ha köpt huset för 70000 i maj 2008. Gardinerna man ser i huset är de nya eller kvar från då huset lämnades. Huset ser inte direkt ut att vara bobart ännu men containern utanför kanske betyder att någon fixar till det eller planerar att riva och bygga nytt på platsen.





Mittenbilden finns ännu större här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Ola sa...

det lämnades vind för våg för att det spökade i det, något så sjuuukt mycket. blir rädd bara jag ser huset igen. huvva!

Anonym sa...

Åh, så spännande. Jag älskar sånt. Men inte en chans att jag hade vågat gå in i kåken om det verkligen spökar där. Ännu mindre sovit där.

Béatrice Karjalainen sa...

@Ola har du bott i Sävast? Var det gubben på nu 92 år som har bott där? Undra om nya ägarna är mindre vidskepliga eller om de tänker riva. Berätta mer om du vet. Känns ändå på något sätt som om det inte är en orsak till att bara lämna huset istället för att sälja det. När övergavs det? Spökhu brukar ju vara ganska populära blan UE-folk men jag har inte ramlat över någon info om detta hus.