28 februari 2009

Blåfinger

Igår när jag stod och torkade av en köksbänk smällde det till i mitt vänstra pekfinger och det brände till. Tittade och såg att jag var lite röd, det kändes som jag fått en sticka i fingret på insidan vid mellanleden men hittade inget. Gjorde ont att böja fingret. Sen svullnade det upp och blev alldeles blått där. Ett blodkärl i fingret hade plötsligt spruckit. Aldrig varit med om det tidigare. Helskumt hur det bara kunde spricka så där. Har nu ett rejält blåmärke på insidan av fingret.

Läs även andra bloggares åsikter om

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om något liknande.

Själv hade jag i och för sig flera pajade blodkärl i korsryggen efter mitt fall i trappan för någon månad sedan. Men det var helt "naturligt" sade läkaren. Svullet och blåmärke tvärs över hela ryggen. Sedan spred det sig ner över ena skinkan och en bit på låret.

Men, som sagt. Det var ju brustna kärl på grund av yttre åverkan.

Béatrice Karjalainen sa...

@Bert Min kompis som var här på besök igår sa att han fått likadant någon gång och att det gör skitont. Det kan jag hålla med om. Irriternade smärta som höll i sig halva dagen. Nu är det bara blått. Din rygg kan jag tänka mig hur den såg/ser ut. Halkade och åkte på ryggen nerför en betongkällartrapp en gång när jag var sisådär 13-14 år gammal. Hela ryggen var blå, sen grön och slutligen gul. Sårskorpan var 2 kvadratdecimeter och helvete vad det kliade.

Beatrice ÅXÅ sa...

För ca 1½ - 2 veckor sedan hände samma sak mig. Vänster pekfinger svullnade plötsligt upp och jag blev rejält blå! Gick inte alls att böja fingret.
HIRUDOID salva hjälpte lite mot det blåa/svullnaden...
Tills idag!
För ca 2 timmar sedan hände det IGEN! Och nu är det svullet och stelt åter en gång.
Stackars oss "Beatrice:or" här i Norrland ;-I

Béatrice Karjalainen sa...

Ajaj stackars dig. Inte kul alls. Har sluppit det sen jag drabbades där i februari.