10 februari 2009

Litar man blint på läkarna?

Hur kunde hennes föräldrar bara se henne tyna bort, 11 kg på 4 veckor är rätt mycket på en 8-åring. Varför plockade de inte upp henne från sängen, körde henne till sjukhus och ställde till med ett herrans liv tills ungen fick sondmatning igen? Eller missar Aftonbladet något i sin rapportering? Hade föräldrarna varit där, men sjukhuset vägrat att ta emot barnet? Åkte de till ett annat? Man får sällan hela historien men de flesta snyfthistorier brukar inte framställa föräldrarna som inkompetenta. Däremot framställer Aftonbladet sig som inkompetenta då de i ingressen skriver att det var 2 veckor mellan utdragningen av tänderna och död och i texten står det att det var 4 veckor. Sen kan man ju undra varför det först nu rapporteras om ett fall som hände 2005.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Och G, ja jag vet att jag inte skall läsa hjärnförstörande text men jag har såååå tråkigt på jobbet

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag reagerade precis likadant. Vadå om hon FÅTT komma till sjukhuset? Hade det varit nån av mina killar så hade jag skrikit och slagits tills de lade in honom... (och mig på psyket, förmodligen, men det hade det ju varit värt).

Unknown sa...

Hmm, finstilt så jag ska missa det va? (:

Jag vet att jag låter pessimistisk men min huvusakliga invändning mot hela resonemanget är att jag själv inte har några speciella förväntningar på att en artikel i en kvällstidning är ens till hälften sann eller ger en rimlig bild av en händelse eller situation. JAg är övertygad om att kvällstidningarna fullkomligt struntar i hur objektiv bild de ger av något. De prioriterar _alltid_ lösnummerförsäljningen först. Alla andra hänsyn är underordnade. Så om vissa fakta skulle göra just den här artikeln mindre upprörande eller mindre engagerande, så är det enligt gällande prioritering rätt att utelämna dem eftersom det ger mindre pirr för pengarna för de som köper tidningen eller göder deras annons-tick.

Så, nu fick jag skriva av mig lite av min uppgivenhet och olust över vad som säljer i s.k. nyhetsmassmedia. (:

Unknown sa...

Och ska jag tycka något om att du läser kvällstidningar när du har tråkigt så skulle det vara att varför inte läsa bloggar istället? Du är ju faktiskt väldigt bra på att hitta bra och intressanta sådana. (:

Eller skrivs det inte nog mycket för att det ska gå att skippa kvällsslasket?

Béatrice Karjalainen sa...

Jag läser aftonblaskorna när bloggarna är slut och jag går över till att beta av knuff.se. Eller när jag behöver få upp blodtrycket lite ;-)

Unknown sa...

Hahaha! Ja, som irritationsmoment så är kvällspressen pålitlig, det har du rätt i... (: