22 februari 2009

Varför behöver man veta?

Jag är helt och fullt för fri abort. Även om jag själv skulle ha svårt att göra en. Jag tror så mycket på den fria aborten att jag inte borde bli upprörd över att någon väljer att göra abort pga barnets kön. Men ändå hugger det till i hjärtat att någon väljer att ta bort ett barn av den orsaken. Jag ser det som ytterligare ett tecken att många fortfarande anser att flickor är mindre värda än pojkar. Nu hade förvisso kvinnan flera döttrar redan men vad spelar det för roll om man får en flicka till när man väntar ett barn till. Vad kan en pojke ge henne som inte en flicka kan? Jag kan inte tycka det är fel att hon begår själva aborten, men skälet, hur tänker hon, så nyfiken.

Personligen förstår jag inte alls varför man skall veta könet innan barnet föds, varför är kön så otroligt viktigt i vårt samhälle? Man pratar stort om jämlikhet, allas lika värde, möjlighet för flickor och pojkar att få vara individer och inte inplacerade i en förutbestämd mall. Ändå finns det de som bara måste få veta könet innan barnet fötts.

Frågade en mamma en gång på allt för föräldrar varför hon var så arg över att läkaren på UL inte ville säga vilket kön det var. Svaret var att hon annars inte visste vilka kläder hon skulle köpa och vilken färg de skulle ha på vagnen! Jag förstår inte, har vi verkligen inte kommit längre, kommer vi komma förbi det där någon gång?

Har jag någon bloggläsare som står för "andra sidan" som kan förklara för mig, på ett sätt som logiskt går att förstå. Kan ni förstå hur jag tänker?

Ni som frågat om kön, varför har ni velat veta?

BTW Aftonbladet verkar ha klippt bort några rader i sin redigering av texten eller så har kvinnan gjort någon form av tidsresa och blivit gravid i ~11 veckan redan efter 1 månad. Expressen har med vad som saknas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

emster sa...

Usch jag tycker bara att det är så hemskt. Är också för fri abort men jag blir ändå väldigt ledsen när jag läser om det här.

Anonym sa...

Vi har tagit reda på könet båda gångerna. Skulle vi få ett tredje barn (vilket vi inte ska) skulle jag kanske låta bil, bara för att få uppleva den där överraskningen av att faktiskt inte ha en aning.

Första gången var alltihop så obegripligt och... "konstigt". Jag kan inte förklara det, men att kunna börja tänka han och honom istället för den och bebisen gjorde att det var lättare för mig att greppa att det faktiskt var en liten person i min mage. Andra gången ville vi veta för att det var enklare att förklara för storebror att det var en BROR i magen, för att det var lättare för honom att relatera till...

Och så var jag förstås obeskrivligt nyfiken också.

Hur man kan välja bort ett barn av ett sånt skäl förstår jag inte, men jag vet att de pratade om det på sjukhuset där vi gjorde vårt ultraljud, att det var vanligt.

Det är så sorgligt.

Béatrice Karjalainen sa...

Jenny: Din förklaring känns begriplig. Att få en graviditet mer förståbar för sig själv eller för ett syskon (själv gjorde jag ett VUL med Herman för att fatta att jag verkligen var gravid).

emster sa...

alltså jag menar att jag blir ledsen när jag tänker att man tar bort barnet för att det är en tjej eller en kille. Då blir det så "verkligt" på ngt sätt. Om jag själv blev gravid skulle jag nog kolla om det var en tjej eller kille, skulle vara för nyfiken för att låta bli.

Béatrice Karjalainen sa...

emster: Förstod hur du menade. Själv hade jag inga planera allt att ta reda på var det var. Däremot var jag knasigt nog livrädd för att få flickor. Målade upp värsta scenariot där min 12-åriga dotter skulle komma hem och deklarera att hon minsann måste ha stringtrosor och ALLA andra tjejer i klassen hade minsann redan det, man måste ju vara sexig. Man blir _lite_ knäpp när man är gravid.

Nu fick jag två pojkar så jag behöver inte bry mig om stringtrosor hoppas jag :-)