19 februari 2009

Det kom ett brev...

...ett riktigt brev (utan frimärke) till Herman och ett till Vincent. Breven var från Norrskenets friskola som skall öppna här i Boden. Skolan skickar en tidning där de på sidan 8 pratar om sina trivselregler som handlar om hur man beter sig och vilka regler som gäller på skolan (ingen skillnad mot vad som gäller på barnens kommunala skola). Konstigt att en skola som trycker så på regler inte har koll på praxis i Marknadsdomstolen. Där anser man att det strider mot god marknadsföringssed att skicka adresserad direktreklam till personer under 16 år. (MD 1983:16, 1999:26) Och reklam för en friskola borde väl rimligen även det falla under direktreklam. Mina barn slet upp sina kuvert, Vincent som kan läsa började sluka texten och Herman kollade in bilderna. från köket hörde jag "Wow, kolla vad mycket kaplaklossar", "Gratis frukt" osv... Vincent kom sedan in till mig och sa "Mamma jag skulle kunna leva med att gå på den skolan istället".

Jag är ingen friskolekramare så att de skickar informationen direkt till mina barn gör mig irriterad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Eva Kihlström sa...

Det är riktigt fult att göra sådana utskick direkt till barnen. De har inte förmågan att kritiskt granska och jämföra olika alternativ som en vuxen bör ha tillägnat sig, och det kan räcka med en tilltalande bild på kaplaklossar (om det råkar vara det som fängslar just då) för att de skall fastna för ett helt skolsystem... Osäkra föräldrar frestas att lämpa över ansvaret för valet på barnen och sedan skylla på dem om det inte blir helt igenom bra. Låt barnen välja "den blå eller röda tröjan idag", det är val de klarar av, inte "vart ska vi åka på semester" eller "skall vi flytta till landet". Det är tillräckligt svårt att välja gymnasieprogram och t o m högskoleutbildning när den tiden kommer, utan stöd från medvetna föräldrar...!

emster sa...

Verkligen dåligt! Sådant borde de verkligen ha koll på. Hur svårt är det att lägga till texten: Till målsman för...

???