28 februari 2009

Män som hatar kvinnor

Efter att ha läst Lottens recension av filmen så tänkte jag, shit skall jag kunna se något annat än pormaskar, näsor och rynkor nu. Jag satt på andra raden vilket är väldigt nära duken på vår fina biograf Saga här i Boden.

Skulle jag kunna tänka på annat än den robotlika dialogen som Lotten nämner?

Visst ploppade Lottens kommentarer om näsor upp när de fyllde upp några meter av mitt synfält men inget jag störde mig nämnvärt på. Enda gången jag retade mig mycket på dialogen var när Blomqvist letade upp polisen som stod och fiskade och visade vad han hittat. Polismannen lät som han läste direkt från "cue-cards".

Filmen handlar om den rättrådiga journalisten Mikael "Kalle" Blomqvist som blir dömd för förtal av en stor finansman. Han hade skrivit en artikel i sin tidskrift Millenium som visade sig vara baserad på falskt material. Mikael drar sig tillbaka från tidningen ett tag och blir under tiden kontaktad av en annan imperiejättes advokat, Dirch Frode. Advokatens uppdragsgivare Henrik Vagner vill att Mikael skall skriva en släktkrönika men även ta reda på vem som mördade hans brorsdotter Harriet Vagner 16 år för 40 år sedan. Mikael skall in i fängelse om 6 månader så det är tiden han har på sig att lösa fallet. Advokat Frode har nyttjat en bevakningsfirmas tjänst innan han kontaktar Mikael för att kolla upp att ha när rätt man för jobbet. På bevakningsfirman var det hackernn Lisbeth Salander som fick uppdraget att gräva. Mikael får veta om detta lite senare och inser att hennes kunskap kan vara ovärderlig och får henne att ställa upp.

Noomi Rapace är en klockren Lisbeth Salander, spelar rollen väldigt bra och trovärdigt. Många har du diskuterat hur man gör superhjältinnan från boken mänsklig. Noomi lyckas bra med hårdheten, de korta replikskiftena, attityden men samtidigt längtan efter närhet. Och jag tycker Michael Nyqvist gör sin roll bra också även om han skiljer sig mer från min mentala bild av karaktären, lite för stolpig och trist. De flesta birollerna spelas också bra, Peter Andersson som gör Nils Bjurman ser vi ofta som äckel och det funkar även här. Man mår illa särskilt under våldtäcktsscenen. Peter Haber är lite svår, jag hade svårt att koppla bort Beck. Sven-Bertil Taube gör en bra tolkning av Henrik Vanger, trött blick, gammal men ändå engagerad i det han vill ha gjort.

Fotot i filmen stämmer väl överens med stämningen i boken, lite blått och kallt. Men som Lotten tycker jag det var lite väl mycket närbilder ibland men framför allt störde jag mig på allt rökande och närbilder på cigg. Det var ganska mycket ur boken som de skalat bort, Mikaels förhållande med den gifta Erika, hans flirt med Cecilia och vardagslivet på Milleniumredaktionen. Lisbeths bakgrund flimmrar förbi, ger ledtrådar till kommande TV-avsnitt och hennes problematiska förhållande till överförmyndaren ger en fingervisning till varför hon inte räddar mördaren. Hon hatar män som hatar kvinnor. I boken förekommer Lisbeths arbetsplats en del samt hennes kommunikation med hackern Plauge men han svischar bara förbi för ett kort ögonblick i filmen likaså Lisbeths program Asphyxia.

I boken har några gamla fotografier en stor roll och man verkar ha lagt ner mycket tid på att framställa dessa foton, få oss i publiken att själva kunna se och dra slutsatser. Även närbilder på mördade och skändade kvinnor har man med för att stärka vår bild av vad som hänt.

Utan att ha läst böckerna ter sig nog vissa delar av filmen som konstiga, utan sammanhang men de kommer falla på plats när de filmatiserade fortsättningarna visas. Det är många karaktärer som introduceras men ändå bara är med i en kort scen.

Om man har läst böckerna fyller man nog i en hel del mellan filmrutorna och lite av spänningen försvinner då filmen är så trogen boken i huvudberättelsen. Men en som inte läst boken kan nog finna det mycket spännande.
Lite kul var att det stora huset såg ut i filmen precis som jag föreställt mig det när jag läste boken.

Det enda jag inte riktigt gillade var det tekniska fel vi råkade ut för med filmen i början, kändes som vi missade en del för det klippte mitt i en dialog och fortsatte sen med något annat.

Filmen får 3,5 buntar med dokument i betyg.

Ett stort tack till barnens gudfar Arne som ställde upp och kom hit och passade barnen så jag och sambon fick gå på bio tillsammans.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat. Härlig läsning.

Lotten Bergman sa...

"Sven-Bertil Taube gör en bra tolkning av Henrik Vanger, trött blick, gammal men ändå engagerad i det han vill ha gjort."

Jag håller med till 100 %! (Och nu borde jag väl gå och ta med en cigg, och suga frenetiskt på den -- eller hur?)

Béatrice Karjalainen sa...

@Lotten vilken tur att du håller med om något i alla fall. Mmm man måste suga frenetiskt på cigg när man kommit på något, är arg,är glad, funderar osv... eller kanske inte.

Anonym sa...

Ska bli kul att se filmen... får se om jag håller med dig ;)

Anonym sa...

"Många har du diskuterat hur man gör superhjältinnan från boken mänsklig."

Jag tyckte filmfiguren var mer trovärdig än bokens.

Béatrice Karjalainen sa...

@Cecilia du får rapportera sen vad du tyckte om filmen.

@Bert Jo filmkaraktären är trovärdig som människa det är inte bilden av personen i boken när man lägger ihop alla delar. Men samtidigt var inte hennes komplexitet något jag egentligen reflekterade över under läsningen.