21 februari 2009

Lotten vill att man erkänner sina brott

Lotten här kommer min historia:

Min kriminella bana inleddes när jag var sisådär 2-3 år gammal. Jag var med min mor på affären, mest troligtvis Jiffy på Kronogården, sittandes i min sulky. När vi kom ut från affären hade jag ett paket med påskpynt i händerna. Jag hade helt sonika plockat dem från hyllan och inte sagt något till mamma. Om jag inte minns helt fel hängde de i vårt påskris i många år.

När jag var kring 10-11 år kom jag och min klasskamrat Camilla på den strålande idén att vi skulle sälja lotter. Minns inte hur vi fick tag på en lottring men i alla fall gick vi runt i husen och sålde lotter. Vi hittade inte på något om vad pengarna skulle gå till och vi hade inga priser. Någon som kände igen oss ringade till våra föräldrar och så fick vi gå runt och lämna tillbaka pengarna. Jag skämdes något så fruktansvärt, att det än idag gör ont att tänka på det.

Jag har säkerligen cyklat utan belysning eller lagstadgade reflexer, skjutsat någon på cykeln. Jag vet att struntat i stopplikt och glidit förbi rödljus när det varit halt kört mot rött av misstag minst en gång. Jag går mot rött när barnen inte är med.

Stora skämsgrejen nummer 2 inträffade utanför min mors hus i Strömslund. Jag hade lånat styvfars bil och skulle åka iväg. Jag såg inte att bakom bilen hade en svart alt. mörkblå Volvo parkerat så jag backade ut och pga att jag hade radion på högsta volym hörde jag inte att jag hade backat på en lampa på bilen (som jag aldrig såg) och åkte därifrån. Grannen hade däremot sett och ringde på hos mamma som ringde mig. Jag hade alltså gjort en hit-and-run. Jag fick betala ett nytt lampglas (svindyrt var det). Skämdes för att möta den grannen en evighet. Som tyr var hände det inte så ofta eftersom jag bodde 120 mil bort.

Jag har varit på copypartyn och kopierat spel på disketter, en hel jävla trave, det hade nog kostat mindre att gå och köpa spelet än den tid man lade ner på att kopiera disketterna. Jag har "lånat" bilder ur böcker och ibland modifierat dem och sedan återpublicerat i ex. skoltidningen utan att ha tillstånd.

Jag har plankat in på nattklubbar och på badhuset i Trollhättan ofta det ena före det andra nattetid.

Min kriminalitet idag består nog av att jag laddar hem låtar som jag äger på annat medium när jag inte har möjlighet att rippa skivan för att jag befinner mig på annan ort eller för att jag äger låten på vinyl och är för lat/snål för att köpa igen på CD eller leta upp ett lagligt köpalternativ. Men det var rätt så längesedan senast. Har även tagit emot filer av en kompis på musik jag velat provlyssna, kass musik har kastats bort, bra musik har skivorna inhandlats (vissa står nog fortfarande inplastade, lyssnar på filerna jag fick).

Och nu kom jag på, jag har faktiskt glömt att deklarera en inkomst från medlemmar på Pärlplatsen på mitt Paysonkonto för några år sedan, 380 kr tror jag det var.

Uppdatering: Jag har även sparkat min lillasyster så hon bröt fingrar (man skall inte skydda sig genom att spreta med fingrarna). Jag var var nog ca 13 år gammal då. Borde räknas som misshandel.

Uppdatering 2: Kom på att jag en gång kört hemifrån till ICA (400 m) utan att ta på mig bältet i bilen, fattar inte hur, det sitter i min benmärg att bälta mig. En gång körde jag barnen till förskolan (1,5 km) utan att ha spänt fast babyskyddet, snacka om panikkänsla när jag upptäckte det väl hemma.

Så vad har du gjort/gör som är olagligt?

Måste nog sluta skriva nu, hör sirener utifrån.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

(Bilden kommer från användaren ZoofyTheJistock.xchng)

3 kommentarer:

eatfrog sa...

oj jäklar du var minsann en ärlig människa om detdär var dina brott. ;) något liknande vågar jag då inte skriva. ;)

Béatrice Karjalainen sa...

Du får väl skriva upp de som är preskriberade :-)

Jag är ett rätt ärlig person så jag tror jag fått med allt nu, lade till en misshandel av lillasyster som trillat bort.

Lotten Bergman sa...

Ojojojoj vad man har skjutsat folk utan hjälm. Och ojojoj vad jag inte har tänkt på det på länge.

Apropå syskonmisshandel så har min mamma slängt en bläckpenna i pannan på min morbror. Han har fortfarande en blå prick som ett kastmärke.