08 februari 2009

Skolskräpmat

I NSD kunde man häromdagen läsa:
Ut med pizza och plättar och in med fler grytor.
Alltså: Ut med maten många gillar och in med maten som fått flest klagomål.
Det hände med Fazer Amicas matsedeln i Kalix efter årsskiftet.
- Maten har blivit sämre, säger elever på Furuhedsskolan.
Matleverantören lovar bättring.
Undra om den bättringnen innebär tillbaka med skräpmaten eller bättre smakande nyttig mat.

Själv irriterades jag över barnens skolmatsedel denna vecka:
Må: Viltskavsgryta, potatismos, lingonsylt
Ti: Laxgratäng el. potatisbullar, lingonsylt
On: Kycklingnuggets, sötsur sås, ris
To: Köttfärssoppa, mjukt bröd, ost el. pastasallad, dressing
Fr: Parisare, bröd, mos, grillgurka

2 av dagarna (onsdag och fredag) har de vad jag skulle klassa som skräpmat och en dag kan de välja potatisbullar som inte heller är det mest hälsosamma. Övriga veckor finns ex. tacos, hamburgare och grillkorv på menyn. Är inte direkt förtjust i pannkakor med en massa sylt som lunchmat heller. De har även varmkorv som mellanmål en dag i veckan.

Vi brukar försöka undvika att äta pizza, hamburgare, parisare, nuggets odl här hemma men ibland händer det ju att barnen önskar sig något slisk till middag eller vi har tidsbrist så att det är ett alternativ därför. Men när de äter den typen av mat till lunch i skolan så lämnas inget utrymme för att ta till det som middag hemma. Men jag kanske skall se det som en bra sak, då tvingas vi laga nyttigare mat hemma jämt.

Barnen tycker säkerligen det är jättebra att få ex. kycklingnuggets i skolan men jag har en önskan att skolan var en bra förebild när det kommer till mat. Visa på att nyttig mat är god och låt föräldrarna bestämma hur ofta barnen skall äta sådant som är mindre bra. Och varför har de hela året ett alternativ när det står fisk på menyn, det visar barnen ganska snabbt att det är helt ok att skippa att äta fisk, att aldrig ens testa fisk.

Nä skolmaten i Bodens kommun är jag inte speciellt nöjd med.

Läs även andra bloggares åsikter om

6 kommentarer:

Sarha sa...

Det där med skolmat är klurigt, minns själv en händelse i lågstadiet då min fräken tvingade i mej bruna bönor för att jag "åtminstone skulle smaka", jag storgrät och fick uppkastningar och tyckte definitivt inte om bruna bönor efter det.

Saken är ju den att många barn inte äter så himla mycket mer mat än det som serveras i skolan, jag minns att jag inte åt någon lagad mat när jag kom hem från skolan iaf och då är det ju bra om den maten man får i sig är bra, ur alla olika synvinklar. Och det finns ju nyttig mat som barn också gillar, eller så kan man ju ganska lätt byta ut onyttigheter till mer nyttigheter och göra maten bättre på så sätt. Fast för det krävs det ju tid och inspiration hos den som har ansvaret och plats i budgeten för bra råvaror, det är väl kanske där som det stora problemet ligger... Fast nyttiga grönsaker är ju oftast billigare än mycket av det onyttigt processade köttet, fast det tar ju lite mer tid att laga till dem. Hm, man kanske skulle bli mattant... eller inte...

Sarha sa...

Fast det jag egentligen skulle fråga var vad parisare är för något, jag antar att de inte menar varken parisevåfflor eller parisebullar... det är de ända jag kommer på som har med paris att göra...hm, man kanske skulle bli konditor, eller bagare...

Béatrice Karjalainen sa...

Parisare är hamburgebröd, en stor skiva korv (tänk dig en jättetjock falukorv man skivar) dressing mm. så det är som en hamburgare kan amn säga men köttet är utbytt mot en stor korvskiva.

Det här med att tvinga i barenen mat är ju helt fel, jag kan inte äta haricot verts efter att en lärare skar dem i småbitar och blandade i mitt mos och tvingade i mig det. Fast jag hade provat dem innan och konstaterat att i min mat var det inget gott alls.

Men hur kommer det sig att det är ok att inte tycka om fisk, redan från start. JAg känner en hel del som hatar korv men inte fasiken har man valt att ha ett altgernativ alla korvdagar.

Vad gäller processat kött så är det nästan bara sådant på menyn har jag konstaterat. Gångerna de får rena köttbitar är få. Och när de har fisk är den ävldigt ofta panerad (och det är garanterat fabrikspanerat = en massa onyttiga "industrifetter" i paneringen).

Anonym sa...

Vet du - mina ungar får pannkaka på dagis VARJE TORSDAG! Jag tycker som du - då finns inget utrymme kvar för mig som förälder att lyxa med pannkakor hemma - nånsin. För pannkakor är sällan-mat, inte flera-gånger-i-veckan-mat.

När jag läste det första "Ut med pizza och plättar och in med fler grytor", så tänkte jag på hemma-matlagningen - och då tycker jag att det är rätt. Gryta är himla bra mat, och oftast inte svårt - även om jag inte kan många grytrecept. Och hemma brukar kidsen gilla det. Morsans stroganoff äter de på tvären av båda två... *lite stolt*

Men visst - storkökslagad gryta är väl oftast inte särskilt upphetsande.

Béatrice Karjalainen sa...

Jenny: Storköksgrytor är inte speciellt spännande nej. De har inte speciellt många grytor här i Boden vad jag kunnat se. Men ganksa mycket pre-processat och det tycker jag är synd.

Ewa sa...

När jag läste den här artikeln trodde jag att de skrivit fel först. In med mer skräpmat låter ju helt puckat! Jag tror att problemet i att barnen inte tycker om "vanlig mat" ligger hos föräldrarna. Föder man upp sina ungar på makaroner och korv samt pannkaka kan man ju inte vänta sig annat.

Jag har ingen aning om hur skolmaten i Boden smakar, men maten i Pajala var det i alla fall toppklass på när jag växte upp. Visst önskade vi att oftare få pizza, men då serverades det endast en gång per termin. Fisk serverades varje onsdag (visserligen samma tradiga panerade torsk, men den var inte osmaklig) och det fanns inget alternativ. Vad jag kan minnas åt de flesta i klassen och var nöjda.

Samtidigt kanske man ska vara nöjd med vad man får... I Kanada, där mina barn antagligen kommer att växa upp, serveras ingen skolmat alls. Här är det smörgåsar i matlåda som gäller. Jag måste nog börja lobba för att micro ska finnas tillgänglig *funderar* Helt plötsligt känns Bodens skolmat ganska bra trots allt :)