04 februari 2009

Namnbyten sätter sig sällan

Jag läste ett inlägg av Arnty på I Love Borås som handlar om att det inte är någon idé att byta namn på affärer osl. för namnen sätter sig ändå aldrig. Och så är det nog. Hur många säger inte Delfinen istället för Coop Area?

När jag flög hem i söndags satt ett par studenter bakom mig och en av killarna sa att de skulle gå på Slemmis och handla. Jag tycke det är lite kul att Slemmis fortfarande kallas Slemmis. Jag minns inte om det hette redan så när jag började på högskolan i Luleå 1993 eller om namnet kom till under min tid där.

Slemmis heter egentligen ICA Supermarket Porsön men en gång i tiden var det en Hemköpsbutik som var känd för sitt urusla sortiment, utgångna mat och riktigt sunkigt kött- och grönsaksdisk. Hemköp blev Slemköp som sedan blev Slemmis.

Numer känns butiken som vilken annan ICA-butik som helst och borde därmed slippa sitt namn, men namnet ärvs mellan studentgenerationerna trots att butiken hunnit heta både Rimi och ICA i olika varianter de senaste åren.

Dock tror jag inte ICA skulle gå med på att butiken bytte namn till ICA Slemmis det skulle annars vara ett namnbyte som sätter sig :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

eatfrog sa...

http://susning.nu/Slemmis

:)

Béatrice Karjalainen sa...

Och var gick länken jag hade på första gången Slemmis nämdes i texten? ;-)

eatfrog sa...

ah, hehe, jag missade det när jag läste inlägget i rss-läsaren. ;)

Unknown sa...

I forntiden sommaren 1990 hette det iaf Slemmis. (:

/G

Béatrice Karjalainen sa...

G: Vilken tur att vi har dinosaurer som dig ;-)