15 februari 2009

Skall vi byta böcker med varandra?


Hittade Stora Bokbytardagenbloggen via deepedition som skriver om den sociala aspekten och hur digitalt möter analogt. Själv triggar jag ju på möjligheten att få mig en ny bok men ett stort aber är ju att jag måste lämna bort någon av mina egna böcker. Kanske får gå och köpa mig en billig bok, en dublett av något jag redan har. Jag har flertalet gånger försökt att vara en god Bookcrosser och släppa böcker fria men det för för ont, böckerna hör hemma med mig.

Vad går det hela ut på då?

I bloggen kan man läsa:
Vad gör vi egentligen med alla böcker vi läst? Den 5 mars är det The world book day.
Låt oss göra det till den stora bokbytardagen!

Hur:
Ta med dig någon bok du inte vill ha längre när du går hemifrån på morgonen. Bär den så att andra ser att du har en bok. När du ser en bok du vill ha (eller någon person du vill prata med☺) går du bara fram och frågar om hon eller han vill byta bok med dig.

Varför:
• Det är kul att få boktips
• Spara lite på regnskogarna genom återanvändning
• Vem vet vem du lär känna??

Är du i Stockholm. Klockan 12.00-13.00 samma dag samlas vi så många bokbytare som möjligt och byter på Sergels Torg (Plattan)!!
Vi som inte bor i Stockholm får väl ordna lite bokbyte på jobbet eller nåt. Ni som är sådana där Facebookmänniskor kan ju diskutera saken Book Crossing och skriver info i böckerna, så man man spåra dem sen.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

(Bild på kvinna och man kommer från stock.xchng)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har bookcrossat en hel del....och jag gav bort böcker jag köpt begagnade i bra skick, för nån krona styck....var enormt kul :)

Béatrice Karjalainen sa...

Det är kul att bookcrossa, men jag har sååå svårt att skiljas från böcker. Så köper jag billiga böcker att skänka bort måste jag se till att det är sådant jag redan äger.

Anonym sa...

Alltså, jag är sån som läser boken och sen vill jag liksom inte veta av den mera om den inte var riktigt bra. Köper mest pocket. :)
Om du vill så kan jag ladda en låda med avlagda böcker och skicka med P till klubben(eller om vi kanske ska se till att ta den där fikan snart kanske :P) så kan du få nytta av det som bara skräpar hemma hos mig. Även om det inte är superduperfina böcker så kanske iaf någon faller dig i smaken. :)

Béatrice Karjalainen sa...

Ja det börjar bli hög tid för den där fikan. Vad sägs om i veckan?

Anonym sa...

Allt utom Måndag och Fredag passar för mig :)
Jag är på msn imorgon på eftermiddagen så kan vi snacka vidare :)

Anonym sa...

Tack Bea och vilken grym bild!

Anonym sa...

Samma hör, har jättesvårt att skiljas från böcker.

Jag hade föresten missat att bokrean är på gång och satte mig ner i helgen och kollade in bokrean och inte bara rean märkte jag ;-) Har nu två långa listor, en på Adlibris och en på CDON som kommer fyllas på ytterligare... Jösses, jag som redan nu är luspank. Med en bokmal till son som slukar en bok per dag så kostar det massor. Många barn/ungdomsböcker hittade jag i alla fall på rean :-) G tipsade föresten om tvillingdeckarna, men de hittar man visst bara på antikvariat nu. Konstigt eftersom både Kitty och Femböckerna skrevs under samma tidsperiod. Men nu kommer i alla fall Robert ha att läsa framöver. Dalslandsdeckarna går snabbt åt just nu.

Vad har du hittat till Vincent?

Vi hörs, jag är åter på jobbet efter två veckor hemma. Finns att göra :-)

Pontius sa...

Vibyter.se din bokbytardag på nätet