02 februari 2009

Skolvägar jag minns

Lotten bloggar om skolvägar och skolskjuts. Hon kommer sedan på att hon är nyfiken på andras skolväg så helt outmanad delar jag här med mig min och mina barns skolvägar.

När jag gick i låg- och mellanstadiet bodde jag i Trollhättan och på den tiden var det gott om skolor och nära låg de. Jag hade tydligen 266 meter från dörr till dörr.




Från skolan till fritids hade jag 136 meter enligt Eniro. Inte en väg att korsa mellan hemmet och skolan men däremot en väg att gå över mellan skolan och fritids, där stod det trafikvakter i orange (eller var de gula?) reflexponchos och talade om när man fick gå.


I 6:an gick jag på en skola i Vänersborg och då fick jag 928 meter till skolan, tvärs igenom Vänersborg.

När jag började högstadiet bodde jag åter i Trollhättan och fick 546 meter till skolan.


Min mamma har aldrig följt mig till skolan, tror däremot att hon hämtade på fritids ibland.

Mina barn har 2,4 km till närmsta skola, det är inte så långt och det är cykel-/gångbana hela vägen, brevid en relativt trafikerad väg. Vi kör den vägen till jobbet så än så länge har de inte gått själva men det är väl mest för att det skulle kännas helknäppt att skicka iväg dem 30 minuter tidigare än vad vi skall åka hemifrån bara för att de skall gå. Det går en skolbuss oxå men den är anpassad efter skolans tider och inte fritids så skulle de åka med den måste de vara ensamma hemma en timme på morgonen och komma hem långt innan vi kommer hem, det tycker jag de är för små för. Fast det är klart de kanske kan åka med vanliga lokaltrafiken på sina skolkort det har jag aldrig kollat upp. Vi fick ett kort hemskickat helt utan anvisningar om vad som gäller mer än att skolbuss finns och är anpassad efter skoltiderna.



Hur såg din skolväg ut?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Ah, vad ambitiös du har varit! Jag sitter här och biter mig i knogarna för att inte kasta mig över Eniro och rita in alla mina skolvägar och blogga om dem i en hel vecka. (De är så många.)

Béatrice Karjalainen sa...

Lotten: Det visar väl huuuur tråkigt jag har på jobbet :-)

Anonym sa...

Jag växte upp på Onsjö (Vänersborg), vilket hade den glada fördelen att när man skulle in till skolan i högstadiet och gymnasiet så var man alltid tvungen att räkna med att man kunde få broöppning med lite otur, eftersom man skulle över kanalen.

//JJ

Béatrice Karjalainen sa...

Johan: Så hade jag under 2 år på gymnasiet. Bodde i Strömslund och skulle över kanalen i Trollhättan.