Jag är född och uppvuxen i Trollhättan. Om 4 år har jag bott i Norrbotten lika längre som jag bodde nere i Trollhättan (ett år i Vänersborg också). Trots 16 år här uppe klappar ändå hjärtat lite extra för gamla hemstaden. Jag är född med en Volvoavsky och Saab är bilen man skall ha om man köper en svensk bil (vilket jag aldrig gjort, jag har inte dragit mitt stå till stacken).
Lovisa skrev ett inlägg igår där hon totalsågade Mona Sahlin och tyckte att Maud Olofsson resonerar helt rätt i Saabfrågan. När jag läste hennes inlägg blev jag arg, jättearg, men kunde inte formulera mina tankar alls, var för trött. Och i mitt huvud snurrade tankarna hela dagen, jag velar, vet inte var jag står i frågan.
Mitt "bevara Saab" kanske beror mer på hemlängtan och en vilja att inte se min hemstad gå och dö. Trollhättebor är inte de driftigaste här i världen, en rätt sömnig industristad (eller var det i alla fall när jag bodde där men om man ser på uppbyggnationen av Trollywood så ser man att det finns vilja och det går att lyckas). Men om att rädda Saab med våra skattepengar är bäst eller inte vet jag inte. Jag tror det kommer bli väldigt dyrt om Saab lägger ner och ingen annan industri kommer till stan. Men jag förstår MO igår när hon säger att det är GM som måste ta sitt ansvar, om det stämmer att de haft möjligheten att gå till Europeiska investeringsbanken men inte gjort det. Jag blir förbannad, ett stort företag vill slippa undan kostnader, rädda skinnet i sitt hemland och låta skattebetalare i andra länder stå för kostnaden. Jag kan tänka mig att pengarna från Europeiska investeringsbanken kommer med vissa motkrav, som de alltså inte är beredda att åtlyda. Och jag hoppas att svenska politiker gör allt vad de kan för att övertala GM om att göra rätt för sig. Men tyvärr ger inte regeringen det intrycket, de pratar om Saab som ett varumärke bara, de nämner knappt alla de personer som befinner sig i en skitjobbig situation nu, att jobba på ett företag som hotas av konkurs och går i rekonstruktion är plågsamt. Var där förra året själv.
Jag tänker på alla de kringföretag som finns i området som är beroende av leverans till Saab och Volvo. Om Saab försvinner klarar de sig på bara Volvo då? Kommer de företagen kunna ställa om/starta något nytt? Hur går det för Volvo om många underleverantörer går omkull? Det är ett ganska så integrerat kluster som tappar en av sina kärnmedlemmar.
Önskar man hade haft tid med en konsekvensutredning, nu måste allt gå så fort.
Maud Olofsson sa i radio i morse att hon tycker att man skall börja tillverka vindkraftverk i Trollhättan och det låter väl inte som någon helt dum idé men man sätter väl inte upp en vindkraftverksfabrik på några månader. Hur skall alla de som blir arbetslösa klara sig på den dåliga a-kassan som är nu, hur skall de få annat jobb i väntan på vindkraftverksfabriken. Kan området få ett ekonomiskt utbildningspaket, skola om ingenjörerna från att ha designat bilar och bilframställningsmaskiner till motsvarande för vindkraftsverk? Och kan man hjälpa alla bilbyggare att vidareutbilda sig? Som tur är verkar de i alla fall ha funderat på arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Hm man skulle kanske ha jobbat på Saab istället för IT-branschen (där får man aldrig något stöd när man blir arbetslös, för Saab-arbetarna finns ett visst hopp om det i alla fall. Var 10:e kan skola om sig till arbetslöshetscoacher ;-).
Läs även andra bloggares åsikter om nyheter, Saab, nerläggning, kris, politik
19 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Är också uppvuxen i Trollhättan men utflyttad till Stockholm och förstår precis hur du känner! Blir jävligt förbannad på GM och deras sätt.
Förstår också Maud när hon blir förbannad. Där har de alltså suttit på möten och gång på gång berättat för amerikanerna att det finns pengar OM de bara tar fram en realistisk väg framåt.
Nä, hoppas det kan komma något annat. Hörde att Vinova ville bygga elbilar i massiv skala i Sverige. Vore kanske något nu när det blir en ledig bilfabrik.
Som boende i grannkommunen, Vbg, blir man nervös. Detta slår så mycket hårdare än bara just saab och underleverantörer. Thn är ändå så mycket mer framåt och har så mycket mer än Vbg. Men varsel läggs överallt hela tiden känns det som, ska dessutom Saab stänga ner vet jag inte hur det går, men bra blir det inte på länge.
Malin: Det förstår jag. Min mormor och pappa bor i Vbg och man hör på dem att funderingar kring Vbgs framtid förekommer. Vbg är mer som en lite sömning förort till Thn. Jag hoppas innerligt att det kommer gå bra för det är ett fint område att bo i och två mysiga städer. Härde på radio att det är 2 fabriker i Thn som nu skall nyanställa för att de går i 5-skift (i ena fabriken) och har order på väg in. Det lät i alla fall positivt.
Skicka en kommentar