20 juni 2015

Dag 171 - Slö men med en cykeltur

Vakande till av att väckarklockan ringde 09:20 av någon underlig anledning. Något gjorde jag tydligen tidigt förra helgen (ja just det jag åkte ju till Storforsen, jösses är det redan en vecka sedan). Låg och slösurfade och kollade twitter. Somnade om och vaknade först 11:55 eller något sådant. jösses behövde visst sova.

Sen var jag sjukt slö i flera flera timmar, låg på sängen, åt en lång frukost med knäckemackor med räkor på, låg på sängen en stund till. Hade ingen energi i kroppen alls. Men så fick jag för mig att jag skulle gå ut och gå, började byta om från mina hemmamyskläder till träningskläder men tappade orken mitt i, kröp ner i sängen. Kom på mig själv med att ha lite ågren över latheten, släpade mig upp igen och fortsatte byta om. Ångrade mig och slet av mig byxorna och letade fram cykelbyxorna istället. Här skulle det avverkas mil lite snabbare än till fots. Bestämde mig för att cykla till Degerbäckens Hpl och tillbaka, en lagom tur på ca 3,5 mil.

Ute var det växlande molnighet men rätt så varmt, kring 20 grader i alla fall, lite varmare när solen tittade fram. Jag drog iväg och kroppen svarade väl hyfsat trots orkeslösheten tidigare på dagen. Jag följde cykelvägen mot Heden och den går verkligen en helkonstig väg, efter Heden var det raka vägen på Smaragdvägen. Kämpade mig upp för en seg backe och tänkte, åh så skönt det skall bli att åka nerför sen på vägen hem.  Fick syn på ett ställe att ta dagens foto på vägen hem också. Försökte dricka men pipen satt svärfast i flaskan.  Svängde upp mot hållplatsen och vände där asfalten tog slut. Stannade och drack halva min vattenflaska som jag var tvungen at skruva upp för att pipen skulle ge med sig. Var visst törstig. När jag kom ut till stora vägen igen och skulle svänga hemåt kände jag hur skönt det var ute. Tänkte jag kan ju alltid cykla några km till bortåt vägen här och sen vända för att få ihop 4 mil istället. Så det gjorde jag. Men inte vände jag, jag bara fortsatte och fortsatte bortåt Södra Bredåker. Där stannade jag, efter 28 km, till vid en blomsteräng, lutade cykeln mot ett räcke för en fotopaus.
Tog fram kameran ur ryggsäcken och skuttade ut på ängen för dagens foto.
Knäppte några till vid samma plats. Det är så mycket sommar det bara kan bli.
Sen var det bara att ta på sig hjälmen igen och åka vidare. Skönt att kunna cykla i bara linne idag.
Valde att fortsätta in mot Bredåker och sen över bron över till Norra sidan där jag cyklade 97:an hem. Hade några dippar i orken kring Vittjärv. Det mulande på och blev lite kallare, kändes som motvind fast jag inte kunde se att det blåste alls ute. Men snart så var jag nästan hemma, kollade på sträckan på klockan och insåg att jag kunde ta en liten omväg så att det blev 56 km, då skulle mitt stopp vara på halva sträckan. Kom hem med 230 plusmeter, dvs 56,23 km cykling. Jag cyklade i 2 timmar och 22 minuter, min lilla fotopaus var ca 10 minuter utöver det.
Vä hemma fixade jag fotona och sen in i duschen där jag satt på golvet i nästan 30 minuter. Så skönt. Efteråt lagade jag middag och nu sitter jag här vid datorn genomtrött i hela kroppen och funderar på att lägga mig senast kl 21. I morgon skall jag tydligen cykla till Luleå med Henrik. Hm den där trädgårdsstädningen får visst vänta. Men Herman är i alla fall ute och drar upp ogräs ur uppfarten nu. Han är väldigt effektiv när han får 1 kr/uppdragen maskros med rot. Vincent gnäller över att Herman får pengar för det. Säger till honom att han kan hjälpa till men nä det är han för lat för.

Men nu skall jag gå ut och hänga tvätten efter att ha undrat om min tvättmaskin lever i en egen tidszon. Var nere och tittade till den då stod det att det var 3 minuter kvar. Satt här vid datorn i 15 minuter innan jag gick ner igen, trodde den då skulle vara klar men nej, nu var det 1 minuter kvar. Vem sjuttsingen har programmerat den där klockan.