07 juni 2015

Dag 158 (#099/#blogg100) - Skapar i C# utan att förstå

Idag har jag inte gjort många knop, mest suttit vid datorn. Först på jobbet en sväng och sen här hemma. Jag har lekt med ASP.NET och skapat en webbapp. Just nu är den extremt rudimentär och har noll felhantering. Men jag är nöjd med att jag faktiskt lyckats med att skapa något i alla fall. Nä ni får inte se förrän jag kommit längre. Det är en app till sonens fotbolls-/handbollslag i alla fall. Jag hade en idé jag ville testa och hade ingen programmerare som var villig att koda åt mig så då får jag väl testa själv.

Just nu är jag i stadiet att jag försöker förstå allt som Visual Studio skapar med magi bakom kulisserna. På den tiden jag programmerade senast (med undantag för några små små hack) så fanns knappt verktyg som skapade saker åt en. Man började med blanka ark och satt och bläddrade i böcker och skrev av kod (om man inte hade tur och det fanns med en diskett). Jag tror jag förstod vad jag pysslade med bättre då. Nu rasslar det bara till och vips har jag en databas, data i databasen, kan skapa nya poster, ta bort poster och redigera poster utan att jag behövs göra mer än att klicka lite. Nästan läskigt.

Måste dock säga att Microsoft har rätt bra tutorials på webben, de går att förstå och transformera till att göra det jag vill göra. nu har jag basen, nu skall det till vyer som visar det jag vill och en massa annat. Det sista får väl bli färg och form. Jag är glad om jag är klar innan årets slut med detta lilla hobbyprojekt. Från början hade jag tänkt att bygga nativeappar med xamarin men stötte på en massa problem med miljön så nu får det bli webbapp istället. Duger initialt för mitt lilla projekt. Men jag har redan nu en önskelista på funktioner som i alla fall kommer kräva hybridapp. Vi får väl se var det här slutar. Men vilket som så är det nyttigt att koda då och då så jag förstår bättre vad utvecklarna på jobbet pratar om.

Medan Visual Studio installerades roade jag mig med att rita upp mitt databasschema i Vertabelo.com, smidigt verktyg som gick snabbt att lära sig. Var bra att ha dataabasschemat att jämföra med de scheman som var i den tutorial jag följde.

När jag åkte hem från jobbet lade jag mig raklång i slänten vid utfarten och tog en bild på en blomma som dagens bild. Stör mig på att jag inte såg att jag klippte bladet nere i högra hörnet. Vad är det med mig och det hörnet. Skärpning.
Nu måste jag sluta koda och sova kudde istället. Lite dåligt samvete för att jag faktiskt inte gjort en endaste mil denna vecka. Fy på mig, bättring nästa vecka (hur jag nu skall få ihop det med programmeringen).

Inga kommentarer: