21 juni 2015

Dag 172 - Idag kom sommaren på besök

Nog för att det var fint igår men inte alls som idag. Strålande sol och helt galet skönt ute. Klev upp "tidigt" eftersom jag hade glömt att slå av det där larmet 09:15 och bestämde mig för att äta min frukost ute. Gjorde mig några knäckemackor och en kopp te. Herman fick bära ut en filt medan jag bar ut boken om Camino Portugués. Där satt jag i linne och kjol och njöt av solen, åt min frukost och planerade resa medan Herman låg bredvid och surfade på mobilen. Efter 2 timmars latande satte jag igång i trädgården. Rensade en rabatt och hittade liljekonvaljer under all kvickrot. Trodde de var döda allihop. Glad överraskning. Bände bort en stubbe och rensade er ogräs. grannen kom och sa att vi kunde lägga skräpet som vi nu haft liggande i flera år i trädgården på hans släp så skulle han fara med det i morgon, han hade ju ändå inget vettigt för sig på dagarna. Alltså förstå ni hur mycket jag gillar våra grannar?

När vi fått bort all bråte jag och Herman så rensade jag allt gräs som växt över plattorna och vips har vi en stenläggning att ställa det lilla trädgårdsbordet och två stolar på. Sol nästan hela dagen där. Dörren behöver skrapas, slipas och lackas om och väggen behöver repareras lite.
Herman har kämpat och slitit och hjälpt till. Henrik försökte få liv i gräsklipparen men misslyckades så han klippte gräset med grästrimmern tills tråden tog slut. Han fixade även Hermans cykel som hade kvar dubbdäcken.

Vid 14:15 skulle jag och Henrik cykla till Luleå, han skulle på ett Body Pumppass och sen hem igen. Jag skulle med men vänta på jobbet. Jag fick kasta i i mig 2 tunna knäckemackor till men kände att kroppen inte hade någon ork alls. Sa redan tidigt på väg mot Luleå att jag bara skulle sinka Henrik, att han inte skulle hinna i tid i mitt tempo och han försökte peppa. Det blåste motvind och min kropp ville bara inte. I Sävast började jag känna av yrseln jag haft till och från i dagar nu. Sa till Henrik att jag inte skulle orka till Luleå idag, han fick dra iväg själv vilket han gjorde i en jädrans fart. Jag fortsatte att trampa genom Sävast en lite annan väg tänkte att 2 mil skall jag väl kunna få ihop i alla fall. När jag kom ut på 97:an såg jag en gul prick försvinna bakom ett krön, sen var han borta.

Jag cyklade genom Gamla Sävast och fick syn på ett tak jag velat fota sen i vintras. Jag ställde cykeln mot en vägg och skuttade ut på en åker i träda. De springande killarna jag nyss cyklat om kom ikapp och tittade lite konstigt på mig när jag stod där på åkern och tog dagens bild.
Cyklade vidare och tog en liten omväg hem så att det istället blev 30,75 km totalt idag. Det var en lugn tur anpassad efter avsaknaden av ork.
Vä hemma blev det lite mer trädgårdsarbete och lite slappande i solen innan jag och Herman cyklade in till stan för en fika. När vi var på väg hem igen SMS:ade Henrik att jag nog gjorde rätt i att vända i Sävast för vinden hade varit besvärlig till Luleå idag.

Sen hem igen medan han fixade lite mer i trädgården så gick jag och handlade till middagen. Varma mackor var beställda. Köpte även glass och jordgubbar. När jag kom hem hade Vincent kommit hem från träningen och de hoppade studsmatta tillsammans. Vincent ville inte ha någon middag så jag och Herman fixade till oss. Vincent surade ihop över att jag inte hade köpt något speciellt fika till honom, han ville inte ha glass och jordgubbar. Men hur fasiken skall jag veta det när jag är på affären och han är och tränar. Han tyckte att jag skulle väntat med att åka och handla tills han hade kommit hem. Men om han nu hade varit hungrig när han kommit hem hade jag fått skäll för att jag inte ens hade varit och handlat ännu.

Den ungen är hel omöjlig att göra nöjd just nu. Driver mig till vansinne. Enligt honom är det bara Herman som får som han vill, vi ställer bara upp på Herman. Säger ungen som jag plockar skräp i 4 timmar i en vägren för så att han skall kunna spela handboll, som jag skjutsar på de flesta bortamatcher i fotbollen, som jag i morgon skall ställa mig och baka för så att fika kan säljas på matchen på tisdag. Det är han som fått fotbollskläder för flera tusen i år. Men visst det är bara Herman vi tänker på och ställer upp för. Suck! Att det skall vara så jäkla jobbigt att gå 250 meter till macken och köpa sig en glass som man vill ha.

Nu kl 20:52 kom en trött Henrik hem, pustandes och stönandes, verkar ja varit jobbigt att cykla 4 mil, köra Body Pump och cykla 4 mil hem igen. men bra träning säkerligen.

I morgon ser inte väderprognosen så munter ut, blev en kort sommar. Katterna är ute ännu, verkar vilja maximera sin tid i solen.
 

Inga kommentarer: