22 november 2008

19 svar om Beas bokvanor

Bokhoran Helena hittade en bokenkät hos Ett hem utan böcker - är som en kropp utan själ och vill gärna att fler svarar på den så här kommer mina svar.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag började läsa Pojken som kallades det men klarade inte av den, har försökt flera gånger men nej, jag blir alldeles för illa berörd.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Evelyn Spöke av Maria Hede som jag läste när jag var 14 år . Jag var inte anorektisk som Evelyn i boken men jag kände igen kontrollbehovet. Jag mådde riktigt dåligt under den perioden och var nog farligt nära en anorexi pga en sjukdom som gjorde att min aptit var noll, min livslust var låg och en sak jag kunde ha kontroll över var mat. Att läsa Evelyn Spöke hade lika gärna kunnat putta mig i fel riktning (som pro-anarörelsen gör med ungdomar idag) men jag valde att istället aldrig bli som Evelyn. Fanns så många igenkänningsfaktorer i den boken och det skulle vara intressant att läsa den nu som vuxen. Tyvärr lånade jag ut mitt ex och aldrig fick tillbaka det. Får se om den går att få tag på.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
När jag var 13 år läste jag Stephen Kings Den förskräckliga apan och andra berättelser. Och tyckte nog alla berättelser var riktigt riktigt läbbiga, kommer ihåg att jag sov med lampan tänd de kvällar jag hade läst boken. Samma sak när jag läste Det.

4. Vad använder du som bokmärke?
I Minette Walters The Chameleon's Shadow har jag ett litet kuvert som man egentligen skall stoppar pengar i när man gått klart Högakustenleden. I Jeffrey Deavers Twisted ligger ett kvitto från Sterling (080618) och ett kvitto från P-huset Karpen i Luleå (070530) samt ett bokmärke från Pocketshop. Alla ligger på samma ställe, ingen aning om varför det ligger tre i den. Kanske för att det är en novellsamling och jag haft flera på gång. Inte läst i den på ett bra tag tydligen. Jag använder det som finns till hands som bokmärke. I övriga påbörjade böcker så ligger inga bokmärken.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
När som helst där inte folk tar illa upp. Har alltid en bok med mig i väskan. Med 2 barn i huset så blir det inte mycket läst på helgerna förutom om man låser in sig på toa eller kryper upp i en fotölj när de lagt sig. Jag läser gärna nerkrupen i sängen innan läggdags men tyvärr har jag svårt att lägga ifrån mig boken så det blir så sent då. Vid frukosten brukar jag ofta ta den bok jag håller på med och under barnens karateträning (1 timme på söndagar) hinns det med några kapitel. Går jag på stan stannar jag gärna en timme eller två på ett fik och läser i min ensamhet. Igår var vi på restaurang med barnen och medan sambon var på toa med minstingen och äldsta läste menyn så passade jag på att avvverka 3 sidor i The Cameleon's Shadow. När jag flyger/åker buss/taxi odl så läser jag om jag inte sover.

6. Vad var den första bok du läste?
Minns inte men den första bok jag minns är Black Beauty av Anna Sewell.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket, jag står oftast tom ut att vänta en evighet tills favoritförfattaren släpps i pocket just för att inbundna böcker är så jobbiga att släpa med på och tunga att ligga och läsa i sängen. Men jag köper en hel del böcker på engelska eftersom de kommer snabbare på pocket då (om de nu är utrikiska författare).

8. Vilken bok läser du nu?
Minette Walters The Cameleon's Shadow är den jag aktivt läser just nu men inte riktigt haft tid med. Hållt på med den alldeles för länge känns det som. Men nu i helgen skall den nog få ta slut.

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 300 av 527.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Mina egna böcker kan nog ha matspill i sig och jag såg att Twisted har en tekoppsring på sig. En och en annan bok har hundöron för att jag inte haft något bokmärke. Men jag klottrar inte i mina böcker (förut kurslitteratur). Tycker inte det gör något om det syns att böckerna är lästa.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nä inte direkt, baksidetexten är viktigare. Men däremot så kan ju en bok inte bli nerplockad och vänd på för att den har en icke tilltalande titel eller omslag.

12. Sidantalet, då?
Nej jag slukar allt.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Va kan man göra så? Jo en bok har jag gjort det i, jag ger sällan upp böcker men den var för tråkig, dåligt språk osv... (minns inte titeln) så för att slippa läsa ut eländet men ändå få veta hur det skulle gå så bläddrade jag fram till sista kapitlet och läste det när jag var ungefär halvvägs i boken.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag är rätt dålig på att läsa om böcker, har lite för bra minne om vad som skall hända här näst. Det skulle vara för att åter igen få njuta av språket i så fall. Parfymen är en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa om och Montecore. Tyvärr är jag aningen läshandikappad, jag kan läsa tokfort, ta in handlingen men missar ofta språkliga nyanser, har svårt att stanna upp i texten och ta in ord för ord, mening för mening. då hoppar bara orden omkring. Har därför fått lära mig snabbläsningsteknik med "blockläsning" väldigt tidigt och det är jättepraktiskt när man läser kurslitteratur, skummar böcker efter viss fakta men när jag läser skönlitteratur vill ju även jag få njuta av hur berättelsen presenteras.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Har klivit av tunnelbanan i Stockholm med näsan i en bok och försökt att ta mig ner för en rulltrappa fortfarande läsandes. Missade när rulltrappan var nere och höll på att ramla men blev uppfångad av en snäll man bakom mig som gav mig en förmaning om att inte läsa i rulltrappan utan köpa ljudböcker istället.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Man får inte ge bort böcker om det inte är till mig man ger dem. Har dock släppt några dåliga böcker samt dubletter fria via Bookcrossing.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja mina egna böcker följer med dit in. Enda stället man får var någorlunda ifred från barnen.

18. Just det, läser du i badrummet?
Toaletten står ju inne i badrummet. Har inget badkar så jag kan inte läsa i det annars hade jag nog varit skrynklig som ett russin varje dag och alla böcker lätt vattenskadade.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag har en att-läsa-lista här i bloggen där jag skriver upp böcker jag har köpt (ibland läggs böcker jag fått tips om in oxå), markerar vilka jag håller på med och stryker över de jag läst. Men i övrigt är jag rätt kass på att hålla ordning på vilka böcker jag skulle vilja ha. Har lite bevakningar hos Adlibris men hinner ofta köpa boken utomlands innan den kommit in hos dem.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: