18 november 2008

Skönhetsideal

Lilla Gumman tipsar om hur man gör "digital piercing" och nämner i förbifarten en artikel i SvD om hur modellkroppar retucheras. Inga nyheter direkt men alltid ett aktuellt ämne då det till stor del handlar om att bland annat förklara för barnen att många av de "perfekta" människor de ser på bilder i annonser odl. inte "finns på riktigt". Samtidigt, i Top Model nämner ofta Tyra Banks att man måste bli bra på bild direkt för att bokas, det är för dyrt att efterredigera. Men stämmer det, är det så dyrt? Är det i så fall så att de flesta annonsbilder är på "riktigt"? Svårt att veta. Förhoppningsvis kan våra barn växa upp och känna att de duger, att de inte behöver leva upp till någon idealvärld. men tyvärr känns det som en önskedröm än så längre för vi människor påverkas alltid av det som är runt omkring oss.

Jag har själv en del bilder på mig här i bloggen där jag eller fotografen gjort mindre justeringar, smink som hamnat lite på sniskan, en finne på kinden, släta ut lite rynkor i pannan. Men vad jag vet har jag aldrig blivit lagd under den digitala kniven. Men oftast räcker det med att göra om en färgbild till sepiatonad för att jag skall tycka att det ser bättre ut :-)

Vad brukar du ändra på bilder av dig själv?

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Ann sa...

Oftast ändrar jag ingenting, faktiskt. Men när jag varit gravid och osminkad vid fototillfället, så kan jag gå över kloasmamärkena på kindbenen i Photoshop... Man ser lite mindre flammig ut då. Men oftast så fotas jag inte, det är jag som håller i kameran! :)

Béatrice Karjalainen sa...

Kanske skall tillägga att vardagsfoton har jag aldrig rört utan det har varit studiobilder men mest i syftet att öva på bildredigering.

Jag är dock mycket hellre bakom kameran.