13 november 2008

Inte kasta pil i kuvös...

...det kan slå tillbaka.

Läste ett blogginlägg av opassande om IPRED utdelat av deeped och blev så full i skratt åt uppdateringen i inlägget. Inlägget i sig handlar om en debattartikel i dagens DN där 37 artister protesterar mot fildelning.
Uppdatering: Förresten, äger Niklas Strömstedt rättigheterna på alla bilder och filmer som finns på hans blogg?
Var ju tvungen att titta in i hans blogg och det finns gott om bilder (samt filmer) som man inte har någon möjlighet att se källan till, man har inte ingen möjlighet att se vem som äger upphovsrätten och om Niklas Strömstedt har rätt att använda bilderna.

Man kanske skulle fråga honom i en kommentar hur han resonerat (och tipsa om ex. stock.xchng), de skriver i debattartikeln:
Få svenska beslutsfattare vågade stå upp mot piraterna som tog sig rätten att gratis använda det som andra skapat.
[...]
Sätt kulturvärdet och respekten för andras skapande i fokus i stället för den piratagenda som under alltför lång tid tillåtits dominera i både politik och medier.
Hur rimmar det med att visa andras bilder i sin blogg?

Skall man gå ut i pressen och värna om upphovsrätten så bör man nog sopa framför egen dörr, rensa de egna garderoberna och erkänna att man själv inte varit ett helgon först.

Någon som har granskat resten av de som skriver under artikeln?

Uppdatering: Per Gessle verkar inte heller vara något helgon direkt. Och Niklas Strömstedt försöker be om ursäkt för att han inte tänkte innan han skrev under, nej fel han ångrar inte att han skrev under utan att han inte rensade sin egen blogg först.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

(Obs, jag försvarar inte fildelning med detta inlägg, som jag skrivit innan är jag inget helgon själv men jag försöker göra rätt för mig när det kommer till musik, bilder ger jag credit för det mesta (vissa saker skulle jag nog kunna bli stämd för av företag vars produktbilder jag kopierat i bloggen (de är ju hopplösa på att svara om man får låna en bild av dem eller ha info om det på sin webbplats) mm men jag skulle lika gärna klara mig helt utan dessa lagbrott, jag gör det inte för att slippa betala som kanske är fallet för många andra)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för kommentaren! Nu är det bara 3 dagar kvar att nominera till årets blogg så passa på att tipsa dina läsare så du får många röster! =) Lycka till! Kram// Diana p.s. läs gärna det nya inlägget om inredningstips, isas blogg gästbloggar ikväll hos mig! =) fin blogg, ska vi följa varandras via bloggkoll? =)

Béatrice Karjalainen sa...

Varför i hela friden skulle jag tipsa mina bloggläsare? Jag har inget behov av att pusha min egen blogg i dylika tävlingar. Min blogg lever sitt egna lilla liv och det är inte min sak att påpeka vad folk skall tycka.

Bloggkoll, hmm jag har säkert ett konto där men använder det inte. Kör Google Reader sen ett litet tag tillbaka. Jag får väl börja med att skumma igenom din blogg för att se om den faller mig i smaken.