10 november 2008

En slö söndag i spelens tecken

I ärtsoppeväder = man ser ca 3 meter framför bilen körde jag till Jalle igår för lite slappande de luxe. Jag fick studera Little Big Planet lite närmare och konstaterade att det garanterat kunde vara beroendeframkallande och nog är lite för svårt för barnen än så länge. Vi gick över till att testa lite olika bil/racingspel istället och Motorstorm är sjukt kul men rätt svårt. Full gas hela tiden och en Bea som voltade av vägen konstant. Jag är inte alls van vid att finjustera riktningen med PS-kontollens styrpinne. Vi provade Toy Home, man är en liten leksaksbil som kör omkring men det kändes mer som en bonusbana i ex. Super Mario, kul med enformigt. Där styrde man med Six-Axis-kontrollen och det var svårt som attan. Slutligen spelades GripShift som var riktigt kul, det är väl mer ett plattformsspel än ett racingspel dock. Tidigare har vi spelat Colin McRae och GTA bland andra men än så länge har jag inte hittat något bra racingspel som barnen kan tänkas tycka om och klara av.

Fick även prova demot till Mirror's Edge. En jävla massa knappar att hålla reda på men det gick rätt bra, svårare var dock att lära mig att man gick med ena styrpinnen och tittade/bestämde riktning med den andra. Herregud så svårt det var (förstår ni hur längesedan det var jag spelade något first personspel). Någon beskrev spelet som ett FPP (First Person Parquor) och det stämmer väl rätt bra. Det gäller att ta sig fram över hustak genom att klättra/hoppa/glida under/springa på väggar odl. Och den biten var ritkgit kul men så dök det oundvikliga skjutandet upp och då tappade Bea helt kontrollen äver figuren, att i ett stressat läge gå och titta ed olika spakar funkade inte alls. Men det var kul att se ett så ljust spel och själa spelidén är rätt kul. För den egna delen är inte skjutandet primärt, man skall helst bara avväpna och kuta vidare.



Mirror's Edgebanan i Little Big Planet var inte helt lätt den heller.

Sen låg vi i soffan och slötittade på några Simpsonsavsnitt, Lisa blev Buddist i ett och i ett annat fick Homer sina käkar ihopnitade pga bruten käke. Han lärde sig att lyssna. Frågade Jalle om det var en fin pik att han valde just det avsnittet men han påstår att det inte var det. Hmm det tror jag vad jag vill om :-)

Sen brummade jag hemåt i ärtsoppan igen och nu var den ännu värre, det tog nästan en timme att köra de nästan 4 milen. Var hemma alldeles för sent och det kan nog ha triggat min migrän.

Inga kommentarer: