15 maj 2009

Beklämmande läsning

Läste i DN idag att allt färre besöker våra skogar. Att det finns barn som aldrig tas ut i skogen. Hur kan någon som går i År 8 i skolan se en myrstack för första gången, vad har de egentligen gjort år F-7? Mina barn är i skogen med skolan ett par gånger om året (tack till Boden kommun som har det underbara kulturområdet på Gruvberget) och med mig lite då och då bla för att plocka bär om hösten. Vi måste dock bli bättre på det så när jag själv går i skogen brukar jag nu notera trevliga fikaställen, så kan man ta bilen och parkera i närheten, gå någon km in i skogen och fika, barnen få rasa av sig lite, undersöka mossor och lavar och kanske reta lite myror under sin framfart. Att få uppleva tystnaden, mjuk mossa under fötterna, få följa en stig utan att veta var den går, lära sig läsa karta, se fåglar och försöka gissa vad det är osv... kan man inte låta barnen vara utan. Skogen är balsam för själen, det är lika bra att lära barnen det tidigt.

Kanske borde anmäla barnen till orienteringskurs :-)

Om skogen inte används kommer stigar att växa igen och skogarna blir allt mer otillgängliga för de som vill in där och det är jättetråkigt. Så mer aktiviteter som kan få folk att dra på sig bekväma skor och en liten ryggsäck med fika önskas. Själv önskar jag mig en vandrignsled i Boden med omnejd, vi har så sjukt många fina stigar och skogsvägar. Lite spångar och snitsling så skulle det vara klart och fler skulle kunna ta sig ut under tryggare former och uppleva det sköna i att vandra i skogen. Skoterklubbarna, är detta inget ni kan hjälpa till med ni drar ju så fina skoterleder, hjälp till att dra dem förbi myrarna och sjöarna bara.

Finns det mågot mysigare än en stig med löv eller barr på som fjädrar skönt under fötterna?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Ann sa...

Instämmer! Scoutledaren i mig blir mörkrädd när man läser om sånt.