01 november 2008

Disco utan musik?

Idag skulle Vincent och en kompis på Halloweendisco på Sandenskolan. Som förälder skulle jag stanna kvar i "föräldrahörnan". Tog med mig en bok och såg framför mig 3 timmar av läsande. Vi kom dit, betalade 20 kr/barn för att komma in. Väl inne insåg jag snabbt att föräldrahörnan var halva gympahallen och kolsvart. Det fanns 3-4 bord och kanske totalt 20 stolar och några gymnastikbänkar att sitta på. Hepp här går ju inte att läsa. Tog upp mobilen och drog igång min chatklient och pratade med Anders en stund. Ungarna sprang över till andra sidan där de byggt en "spökgrotta" av madrasser, tre varv i den så var de rätt less. De undrade när det skulle spelas någon musik, för i barndelen var det bara spökljud och någea korta melodislingor. Plötsligt kom det rätt hög musik ute i föräldradelen så jag tog för givet att nu var det musik även i barndelen men Vincent kom efter några minuter och undrade vad man egentligen gör på ett disco, skall man bara springa runt i mörker och leka?

Tittade in i barndelen och där stod ett hundratal barn rakt upp och ner och inte riktigt visste vad de skulle hitta på. Fick tag på en av 9:orna som ordnade med discot och undrade om de inte skulle spela någon musik inne hos barnen. "Vill du det?" frågade han, Jag skiter i vilket men några barn börjar efterlysa vad man gör på ett disco. Han gick in i andra delen av hallen och började fippla med något. Jag gick och satte mig på en bänk igen men han inte sitta där länge innan Vincent kom gråtandes, han hade krockat med någon i mörkret och blödde från läppen och hade ont i munnen. Både han och kompisen var less och ville fara hem så det gjorde vi. Inte mig emot nu fick jag sitta i mörkret i föräldrahörnan i ca 50 minuter istället för i 3 timmar.

Så Vincents andra discoerfarenhet (första var ett discokalas hos en klasskamrat i en byggdegård) var ingen höjdare direkt. Nu har de istället legat på den uppblåsbara sängen och mumsat godis och sett på film. Dags för en kvällsmacka och sen i säng.

Inga kommentarer: