02 juni 2009

Dagens middag

Räkgryta
Har ett grundrecept som jag brukar modifiera enligt det i parentes.

2 gula lökar
1 grön paprika (Jag tar en gul och en röd)
1 burk champinjoner (brukar köpa frysta istället och steker upp bredvid då jag inte tål svamp)
1 msk smör
1 msk vetemjöl (det skippar jag när jag använder CF)
1 dl hot chilisås (eller vanlig chilisås)
2 dl vispgrädde (jag använder 1 burk lättcreme fraiche istället)
1 tsk salt
1 krm. cayennepeppar
1½ dl apelsinjuice (tar bara 1/2 dl och då oftast av JOs ananas/apelsinjuice outspädd)
400 gram skalade räkor (brukar ta mer)

Gör så här
Hacka löken, strimla paprikan. Fräs lök och svamp i smöret. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt paprika, chilisås, grädde och kryddor.

Koka i 8-10 min. Häll på apelsinjuicen, koka upp under omrörning. Tillsätt räkorna. Hetta upp men koka inte.

Servera med ris och rostat bröd och en stor sallad men det är supergott till pasta också. Grytan är dock absolut godast dagen efter. Själv brukar jag äta den med bara sallad till.

Vad lagar ni till middag idag?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: