30 juni 2009

Hitta en bra låglandsled är inte lätt

Har kikat lite på Roslagsleden. Verkar vara lagom lång och ha bra förbindelser så man tar sig dit och hem. Men jag måste ju bestämmas mig för hur jag skall åka i så fall. En variant är ju att skjutsa familjen till Timrå, lämna bilen där och ta tåget från Sundsvall och åka ner till Stockholm och sen ta tåget tillbaka till Sundsvall. Men frågan är ju när jag skall gå. 14 dagar mellan HKL och FC var lite väl tight så jag borde nog ha lite mer vila denna gång. Även Bergslagsleden, Sörmlandsleden, Upplandsleden och Tjustleden verkar trevliga, är lite för långa men det går ju att gå bara delar av dem. Dock har de två första lite problem med förbindelser. En nackdel med hela det området inklusive Roslagen är att det finns gott om fästingar med TBE så jag bör ju vaccinera mig vilket blir svårt att hinna, 2 sprutor inom 2 veckor. Hmm.... Får fundera lite till med andra ord.

En variant som är lite för kort är Vasaloppsleden med sina 9 mil eller några av etapperna på den längre Siljansleden. Ostkustleden skulle ju kunna vara ett trevligt alternativ då det är en cirkelled och lagom lång men undra hur det är med fästingar i de trakterna. Sen finns ju Skåneleden men liksom Ostkustleden är det lite långt att åka dit.

Kan det inte bara uppenbara sig en led 12-15 mil lång, med bra buss/tågförbindelser, bra tillgång till vatten och inga TBE-fästingar. Hur svårt kan det vara?

Ett alternativ kan ju också vara att gå en annan sträcka av Kungsleden, har ju gått Nikkaluokta-Abisko, om jag tar några sträckor om året har jag snart gått hela.

Men du kanske känner till någon optimal sträcka jag kan gå?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: