18 juni 2009

Ett sätt att bearbeta låtar man hatar, man gör om dem

Läste idag i DN om ett projekt där man spelat in nya versioner av låtar som artister på electronicascenen hatar. Skivan Musiken vi hatar har gjorts inom ramen för radioprogrammet Ström i P 2. Ström är ett sådant där program jag glömmer bort finns men blir lika glad varje gång jag råkar hamna mitt i det när jag tycker att det är något tråkigt på P1. Men jag skall försöka bli lite bättre på att komma ihåg onsdagar 21:30 eller så får jag lyssna på det i efterhand. Skivan innehåller ett flertal klassiska hatlåtar eller vad sägs om All that she wants och Vanilla Ices Ice Ice Baby. Vissa låtar är riktigt hyfsade i electronicaversioner :-)

Se It's a trap! för fullständig lista av låtar på skivan samt kommentarer till varför de valde just de låtarna.

Håkan Lidbo och de andra på Stormredaktionen har tidigare gett ut Ny musik för landssorg och Musik för främmande civilisationer som skickades ut från Esrange ut i rymden 4 juli 2008. De har även gjort Pausfågeln remixad som är sjukt nördig. Jag lyckades pricka in Ström på radio flera kvällar då de spelade de styckena och intervjuade kompositörerna. Helskön musik.

Kan ju hoppas att skivorna dyker upp i Spotify.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: