15 juni 2009

Men vad är det med mitt nätverk hemma

Jag sitter oftast på trådlöst nät och de senaste dagarna har det strulat som attan. Jag har hela tiden "Signalstyrka: Mycket bra" och enligt men min åtkomst sägs vara "Lokalt och Internet" men när jag försöker nå något så kommer jag inte dit. Min uppkoppling går upp och ner hela tiden. Ingen står ut att prata med mig via IM då jag byter status från påloggad till utloggad flera gånger i minuten.

Jag har provat starta om routern och datorn ett flertal gånger.

Det är en vecka sedan jag flyttade ner routern i källaren och det funkade bra fram till i förrgår så det borde inte vara routerflytten som är orsaken. Trådbundet nät har inga problem så det verkar inte vara internetuppkopplingen heller. Kan det vara det trådlösa kortet i min dator som fått spunk eller kanske trådlösa delen i routern? Kanske skall prova att köra utan den trådlösa repeatern, men då måste jag sitta i källaren.

Ibland verkar IM-kopplet hålla sig uppe men det går inte att komma åt webbplatser.

Uppdatering 1: Såg nu vid en diagnostisering (när nätet inte funkar) "Det går inte att kommunicera med DNS-server(192.168.0.1) Ett ping-kommando skickades till fjärrvärden men inget svar erhölls". Hmm mysko mysko. Kom just på att en drös uppdateringar till Vista nog installerades precis innan det började strula.

Det som bråkar är:

Dell M1330 med Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Router Netgear DG834GT
Firmware: V1.02.04
Wireless Repeater D-link DWL-G710


Uppdatering 2: Nu verkar det funka bättre, slog av IPv6-stödet för det trådlösa kortet, bytte även kanal igen, vilket jag testat förut men den här gången verkar jag ha träffat rätt med något av det. För än så länge funkar det sen några timmar tillbaka.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Mattias Pantzare sa...

Prova att ställa in routern på en annan frekvens (kanal). Det kan vara någon granne som stör...

Béatrice Karjalainen sa...

Redan provat och det hjälpte inte, vet vilka kanaler grannarna kör på eftersom jag hjälpt dem med nätet. Men jag undrar om det inte är min trådlösa repeater som strular för nu sitter jag i källaren och har inga problem alls.